Zielsgelukkig = Kerngezond. 10 vuistregels over voeding die je fit maken

Zielsgelukkig = Kerngezond is een van de boeken van Richard de Leth. Hij is bekend geworden met het Oersterk Dieet. Al eerder beschreef ik hoe auteur Louise Hay tips gaf voor een gelukkige geest in een gezond lichaam. Het verband tussen voeding en geluk is niet nieuw en werd ook in het congres Food & Happinezz uitgebreid onder de aandacht gebracht, waar ik een lezing gaf over gelukscompetenties voor food consultants.

In mijn boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! verwijs ik naar gelukscompetenties als

  • Vitaliseren (trainen van je lichaam en geest om in topconditie te zijn),
  • Alignment (je persoonlijke missie volgen),
  • Verbindend Communiceren (onderzoeken en vervullen van emoties en behoeften) en
  • Positiviteitsvaardigheid (gevoed worden door positieve emoties)
  • Betekenisgeving (een betekenisvolle ander zijn voor je medemens)
  • Presencing (aanwezig zijn in het moment, ook bij negatieve emoties)

Hoe geef je hier handen en voeten aan? Deze vuistregels helpen je daarbij.

Zielsvoeding

Maar eerst nog iets anders. De Amerikaanse arts Lissa Rankin – auteur van Meer brein, minder medicijn –  onderzocht waarom mensen gezond of ziek waren. Ze ontdekte dat betekenisvol werk, lol, creatieve expressie, liefde en spiritualiteit een veel grotere invloed hebben op ons welzijn dan eten. Dat gezegd hebbende, is het nog steeds handig om een aantal praktische tips te hebben.

Onderstaande tips hebben mij geholpen om gemakkelijker een gezond eetpatroon aan te houden. Juist in tijden van hoge werkdruk, veel stress en uitdagende tijden waarin we leven. In mijn eigen woorden, geïnspireerd op de tips uit ‘Zielsgelukkig=Kerngezond’:

 

Zielsgelukkig met 10 vuistregels

  1. Bepaal je doelen als je opstaat; je eerste emotie telt
  2. Mediteer: train jezelf om aanwezig te zijn in het moment
  3. Drink voor het ontbijt 3 glazen water; het spoelt je darmen schoon
  4. Beweeg op de nuchtere maag, bijvoorbeeld een half uur voordat je gaat eten; het versterkt je autonome zenuwstelsel
  5. Eet maximaal drie keer per dag; te vaak eten verzwakt het immuunsysteem en kost het lichaam veel energie
  6. Eet pure, onbewerkte voeding: verwen je darmflora met 500 gram groente per dag
  7. Focus op positieve mensen en activiteiten: survival of the fittest én of the kindest
  8. Doe krachttraining; laat je bewegingsstelsel het immuunsysteem oppeppen
  9. Intermittant fasting: Ontbijt laat en eet niets meer na 8 uur ‘s avonds; helpt het lichaam ontstekingsremmers te maken
  10. Een uur voor het slapen gaan geen schermpjes meer: blauw licht en beeldschermen verstoren het slaaphormoon melatonine

Gelukshormonen

De gelukscompetenties helpen je om gelukshormonen aan te maken. Dit zijn onder andere:

Gelukshormonen komen vrij als je positieve emoties ervaart. Positieve emoties verhogen je trilling. Wist je dat je deze trilling kan meten? David Hawkins ontwikkelde een emotieschaal met frequenties: schaamte en schuld hebben een frequentie van 20-30 MHz en liefde en geluk geven een trilling van 500 – 540 MHz. Hoe hoger de trilling, hoe meer zielsgeluk.

Radicale Remissie

Onderzoeker dr. Kelly Turner, auteur van Radicale Remissie, beschreef hoe het veranderen van het leef- en voedingspatroon bijdroeg aan het genezingsproces. Hiertoe behoorde ook het omarmen van positieve emoties, waardoor meer gelukshormonen stromen om je fit te voelen. Door het verhogen van je trilling, voel je je fitter.

 

Wil je ook aan de slag met gelukscompetenties om bovenstaande in praktijk te brengen? Bestel het boek over werkgeluk, of volg de opleiding tot werkgelukdeskundige (CHO) en teamflow-coach , waar je concrete tips ontvangt om zowel op fysiek, emotioneel, mentaal als zielsniveau te onderzoeken waar voor jouw de sleutels liggen naar meer geluk.