Werkstress? Activeer je Higher Brain met deze 3 tips

Werkstress. Er bestaat zelfs een speciale Week van de Werkstress! Daar draag ik graag mijn steentje aan bij, door te vertellen hoe geluk werkt om werkstress tegen te gaan.

Wat is werkstress

Werkstress is een serieuze kwestie die vaak voorkomt op de werkvloer. Het kan aanzienlijke negatieve gevolgen hebben, zowel voor individuen als voor de prestaties van het bedrijf. Druk die te hoog oploopt, een gebrek aan controle over het werk, conflicten met collega’s, onzekerheid over de toekomst en het constant worstelen met een goede balans tussen werk en privé, zijn enkele van de belangrijkste oorzaken van werkstress.

Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat langdurige blootstelling aan hoge stressniveaus op het werk kan leiden tot een reeks nadelige gevolgen, waaronder verminderde productiviteit, verhoogd ziekteverzuim en een verhoogd risico op fysieke en mentale gezondheidsproblemen.

Studies laten zien dat werkstress niet alleen slecht is voor het welzijn van werknemers, maar ook voor de bedrijfscultuur en prestaties. Werkgevers die serieus bezig zijn met het verminderen van werkstress zien vaak een verbeterde werknemersbetrokkenheid en een lager personeelsverloop. Als we echt begrijpen waar werkstress vandaan komt en proberen het te voorkomen, kunnen we een betere en gelukkigere werkplek creëren voor iedereen.

werkstress

Neuropsychologie

Laten we eens kijken wat de neuropsychologie hierover zegt. Wat gebeurt er in de hersenen bij stress? Als je onder stress staat, wordt het zogenaamde Lower Brain geactiveerd. Dat is het deel van de hersenen dat zich richt op gevaar en negatieve herinneringen aan je opdringt waardoor je bang bent om pijnlijke ervaringen opnieuw te beleven. Het Lower Brain zorgt voor vernauwd bewustzijn, waardoor je minder oplossingen ziet, minder optimistisch bent en uiteindelijk minder effectief dan je zou kunnen zijn.

Het Lower Brain wordt vaker geactiveerd dan je denkt. Volgens neuropsycholoog Hanson hebben we een zogenaamde negatieve neiging. We letten meer op wat er mis gaat dan op wat goed gaat. Dit betekent dat er automatisch meer aandacht gaat naar wat ons minder gelukkig maakt dan naar wat ons wel gelukkig maakt.

Bij stress reageert ons lichaam – dat begint al op een subtiel niveau – met de zogenaamde ‘Freeze, Flight, Fight-reacties’: bevriezen, vluchten of vechten. Het lichaam reageert zeer snel op stress. Zelfs als het alleen maar negatieve gedachten zijn, beginnen er al stresshormonen in je lichaam te circuleren.

Geluksgevoel

Een geluksgevoel daarentegen is de brandstof om het zogenaamde Higher Brain te activeren. Is het Higher Brain actief, dan zie je meer mogelijkheden, ben je alerter, analyseer je situaties beter, bedenk je sneller creatieve oplossingen voor problemen, kun je beter met tegenslagen omgaan en vertoon je een hogere mentale productiviteit. Geluk is daarom een goed tegengif tegen stress.

werkstress

3-F Model

In mijn boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties beschrijf ik het door mij ontwikkelde 3F-model. Dit is een framework om geluksvaardigheden te trainen. Het kan worden ingezet om geluk bij het individu en bij de organisatie te laten toenemen. Het vermindert stress en zorgt voor meer productiviteit en minder uitval. In het artikel Geluk valt te trainen, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) lees je meer over dit framework.

Positiviteitsresonantie

Inmiddels heb ik bij diverse organisaties trainingen mogen geven om duurzame inzetbaarheid te verhogen, zoals het project ‘Bevlogen aan de Slag‘ bij een zorginstelling, dat bekostigd werd met de ESF Subsidie voor Duurzame Inzetbaarheid. In dat project mochten de deelnemers zelf kiezen wat ze belangrijk vonden. De meeste aandacht ging naar activiteiten waar positieve verbinding mogelijk was, zowel als collega en als mens. ‘Positiviteitsresonantie’, zoals dat heet in de geluksliteratuur, is essentieel bij hoge werkdruk. Overal waar ik kom, blijkt hier grote behoefte aan te zijn.

Als het druk is, lijkt het alsof we geen tijd hebben voor verbindingsmomenten. Maar een positieve collegiale werksfeer bouwen, ontstaat niet zomaar. Het heeft kwaliteitstijd nodig. Nieuwe gewoontes. En gewoontes kun je trainen.

Wil je ook andere en nieuwe gewoontes trainen? Neem vrijblijvend contact op om te ontdekken hoe!

Over Veronique Kilian

drs. Veronique Kilian is auteur van Geluk op je werk? Train je gelukscompetenties! Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, veranderingsmanagement en positieve psychologie. Als teambuilder helpt zij teams om met plezier en flow te werken. Zij schreef ook het Handboek Teamcoaching en Intervisie met de Authentieke Dialoog en Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Haar bewezen strategieën om werkstress aan te pakken zijn gebaseerd op een holistische benadering, waarbij ze de nadruk legt op de mix van persoonlijke kracht, teamkracht en organisatie advies. Door haar begeleiding kunnen professionals niet alleen hun productiviteit verhogen, maar ook hun veerkracht vergroten en een duurzame werkomgeving bevorderen.

Artikel gereviseerd oktober 2023

Maak jouw werkgeluk concreet

praktisch toepasbaar – vernieuwend én met praktijkcases

Deel dit bericht

Populair

Categorieën

Laten we een afspraak maken!

Wil je graag meer handvatten hoe je tot je recht komt, in je element bent en positieve invloed uitoefent in je team. In welke ontwikkelingsfase jij en of het team ook zit.

Vul het formulier hieronder in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Contact Informatie
Beantwoord de volgende vragen