Werk jij al aan je gelukscompententies?
Dit artikel is geschreven voor Mirjam Baars MBA PhD, en is gepubliceerd in HR Base – grootste HR netwerk van Nederland
Bedrijven besteden steeds vaker aandacht aan werkgeluk. Sommige bedrijven hebben zelfs een chief happiness officer in dienst. Waarom is werkgeluk zo belangrijk? Hoe kun je zelf je werkgeluk beïnvloeden? En welke rol kan een chief happiness officer hierin vervullen?
Volgens Veronique Kilian, werkgelukdeskundige, richten organisaties zich op werkgeluk omdat medewerkers steeds langer door moeten werken. ‘Het is niet meer: ‘Ze leven nog lang en gelukkig’. Maar eerder: ‘Ze werken nog lang en gelukkig’. Doordat medewerkers langer door moeten werken, is het belangrijker geworden dat medewerkers voldoening uit hun werk halen. Ze brengen immers meer tijd op hun werk door dan dat ze vrije tijd hebben.’
Ook de wetenschap besteedt volgens Kilian veel aandacht aan werkgeluk. ‘In de wetenschap zie je de opkomst van de positieve psychologie en de neuro-affectieve psychologie. Vanuit deze richtingen zie je dat het steeds belangrijker wordt om positieve emotie te gebruiken als manier om de hersenen en je lichaam optimaler te laten functioneren.
Je geluksspier trainen
De voorspelling dat in 2030 ongeveer 25% van de werkenden burnout-klachten ervaart, maakt volgens Kilian de focus op werkgeluk nog urgenter. ‘Als medewerker moet je je gelukscompetenties ontwikkelen. Als je dit doet, zul je merken dat geluk niet een tijdelijk gevoel is dat snel weer verdwijnt. Geluk krijgt dan een stabieler karakter. Als zich dan een tegenslag voordoet in het werk, heb je meer reserves opgebouwd om hier effectief mee om te kunnen gaan. Dit kan helpen bij het voorkomen van uitval.’
De manier om werkgelukcompetenties te ontwikkelen, is door te trainen. Volgens Kilian heeft iedereen een geluksspier. ‘Hoe meer je deze traint, hoe vaardiger je wordt.’Een oefening om je geluksspier te trainen is door je te richten op de gelukscompetentie ‘excelleren met gemak’. ‘Dit houdt in dat je telkens iets kleins doet dat buiten je comfortzone ligt, maar niet teveel stress geeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je collega’s die je niet kent toch opzoekt, of dat je een mooie social media post opmaakt. Belangrijk is dat je hier een kleine succeservaring aan beleeft.’
‘Een andere oefening om je geluksspier te trainen is door te ‘spelen’. Je onderbreekt dan je werk om even te spelen. Je gaat dan bijvoorbeeld even op de playstation of speelt een potje tafelvoetbal met een collega. Door te spelen maak je het gelukshormoon serotonine aan. Deze stof helpt je om je geluksgevoel te versterken.’
Manon Kramer, Head of People & Culture bij MediaCT, heeft zich via de opleiding bij Kilian ontwikkeld tot chief happiness officer. In de opleiding tot werkgelukdeskundige heeft Kramer geleerd wat ze zoal kan doen om medewerkers in hun kracht te zetten. ‘Een belangrijk onderdeel van de opleiding is dat je leert hoe je een team kunt coachen. Ik heb bijvoorbeeld kennisgemaakt met de ‘authentieke dialoog’. Dit is een methodiek aan de hand waarvan medewerkers leren met meer rust en aandacht met elkaar in gesprek te gaan. Door deze aanpak luisteren medewerkers beter naar elkaar en ontstaat er meer begrip voor elkaar. Dit creëert een gevoel van psychologische veiligheid, wat maakt dat medewerkers beter kunnen presteren.’
Ook heeft Kramer tijdens de opleiding kennisgemaakt met manieren waarop organisaties medewerkers helpen om gelukkiger te worden op hun werk. ‘We zijn bijvoorbeeld op bezoek geweest bij Hutten catering. Wat me hier opviel is dat men hier veel aandacht besteedt aan de beleving van de bezoekers en de wijze waarop ze met elkaar omgaan. Naar mijn idee kunnen veel organisaties hiervan leren. Bij een andere organisatie, een afdeling van de gemeente Rotterdam, voerde de afdelingsmanager geluksgesprekken met alle medewerkers die onder hem vielen. Dit vond ik een mooie manier om medewerkers échte aandacht te geven.’
Kramer past haar nieuwe inzichten nu toe binnen MediaCT. ‘Dat is soms een uitdaging. Samen met mijn collega Fenna, die de opleiding ook heeft gevolgd, hebben we het huidige Blue Monday-ontbijt omgedoopt tot happy breakfast. Ook schrijven we bijvoorbeeld waarderingskaarten tijdens de week van de werkstress en organiseert mijn collega Fenna gelukswandelingen met medewerkers. Door dit soort activiteiten hopen we dat medewerkers zich nog meer gehoord voelen, productiever worden en minder werkdruk ervaren. Uiteindelijk streven we ernaar dat medewerkers langer bij ons blijven werken. En dat ze niet tijdelijk, maar duurzaam gelukkig zijn in hun werk.’

Boek
Kilian, V. (2018). Geluk op je werk? Train je gelukscompetenties! Den Bosch: K-T-Dynamics.