Uitdager en Aanpakker 2017

Afgelopen maand werd ik genomineerd als ‘Uitdager en Aanpakker 2017’ bij VPRO Tegenlicht om geluk op de kaart te zetten. Dat lukt steeds beter. Managementboek.nl heeft deze maand een blog over mijn boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! gepubliceerd. En ter ere van de Internationale Dag van het Geluk verschijnt vandaag een artikel in Management Team Magazine over het boek. Vanmiddag geef ik een Masterclass over geluk. Als je zin hebt, ben je welkom. Je kunt je nog op de valreep aanmelden. Vandaag trakteer ik op een maandelijkse blog over werkgeluk.

Ben je liever gelukkig of ongelukkig op het werk? Grote kans dat je antwoordt dat je liever gelukkig bent. Maar wat doe je eraan als je ongelukkig bent op je werk en je geen idee hebt hoe je de situatie kunt veranderen?

Zoek eerst uit welk type werker je bent. Dan weet je welke geluksvaardigheden jij het best kunt ontwikkelen voor meer welzijn op je werk. Welk type ben jij? En wat kun je doen om gelukkiger te worden? Durf jij de test aan?

1. De Overlever. Je voelt een hoge prestatiedruk. Je hebt te maken met snelle veranderingen en je werkdag is een opeenstapeling van opjagende deadlines. Tel alle reorganisaties, personeelstekorten en beperkte middelen daarbij op en je wordt vanzelf een overlever. Vaak sluit je je ogen voor de werkelijkheid. Je worstelt je door elke werkdag en betaalt thuis de tol: piekeren, slecht slapen en vermoeidheid.

Je kunt nieuwe kansen creëren en je persoonlijke pad naar geluk uitstippelen. Train de gelukscompetenties dreambuilding en persoonlijk leiderschap en je zult merken dat je straks daar werkt waar je ‘op je plek bent’.

2. De vermommer. Ongelukkig zijn vind je sociaal onwenselijk. Dus daar doe je niet aan. Bij problemen kijk je de andere kant uit. Je plakt een glimlach op je gezicht en overtuigt jezelf ervan dat er niets aan de hand is. In een functionerings- en beoordelingsgesprek straal je positiviteit en energie uit. Maar dat is helaas slechts schone schijn. Er knaagt iets aan je.

Durf je jouw geluk te onderzoeken? En tot de kern door te dringen? Train dan je geluksbewustzijn en leer schoonheidscreatie.

3. De perfectionist. Je zoekt de perfecte baan. Je pluist alle je mogelijkheden uit zodat je uit het maximaal aantal keuzes precies de juiste kiest. Maar weet je dat wel zeker? Meestal houd je je daarna bezig met wat je allemaal gemist hebt.

Als je het anders wilt, train dan het overvloedsdenken en het synchroniseren. Laat de juiste matches naar je toe komen en laat nieuwe mogelijkheden zich aandienen vanuit een gevoel van weldadigheid.

4. De doorbijter. Je vindt je werk zó leuk, dat je maar doorgaat. Je vergeet tijd, ruimte en pauzes. Je stress-systeem zorgt ervoor dat je voortdurend nieuwe energie aanmaakt, zonder je vermoeidheid op te merken. Ongemerkt zuig je jezelf leeg. Totdat je op een dag ’s morgens je bed niet meer uit kunt komen: moe en uitgeput.

Wil je het slimmer aanpakken? Train dan gelukscompetenties als duurzaam ondernemerschap en herstellingsvermogen. Ervaar een goede balans in je energiemanagement als je leert hoe je lichaam zelf gelukshormonen kan aanmaken.

5. De gever. Je vindt het welbevinden van de ander belangrijker dan je eigen welzijn. Je maakt het geluk van de ander jouw verantwoordelijkheid. Je bent bescheiden en je gééft vooral aan anderen. Ook offer jezelf op voor de organisatie.

Lastig om dat om te draaien? Leer dan conflict op een creatieve manier te benutten met de gelukscompetentie co-creatie. Oefen passend geven en ontvangen en ontwikkel zo de balans tussen werkgeluk voor jezelf en anderen.

6. De eenzame strijder. Je hebt moeite om af en toe eens om hulp te vragen. Je deelt weinig over wat je je echt raakt. Het liefst los je alles zelf op. Je maakt lange uren op het werk. Je houdt collega’s op afstand.

Word zichtbaar door op een veilige manier te delen wat je werkelijk beweegt door verbindend communiceren te leren. Je kunt je geluk vermeerderen als je community building traint.

7. De surrogaatverslaafde. Besteed je veel tijd aan social media? Heb je last van eetbuien of hang je uren voor de tv? Dan ben je misschien verslaafd aan surrogaatgeluk. Die momentjes bezorgen je dan de broodnodige afleiding, vooral in lastige situaties of tijdens vervelende gedachtenkronkels die aan je opdringen.

Wil je deze gedragspatronen doorbreken? Train dan de gelukscompetenties ontspannen en spelen. Leer jezelf de gemoedsrust te geven die je nodig hebt. Oefen jezelf in nieuwe geluksgewoontes en laat je levenslust de vrije loop.

Wil je weten hoe je zelf je eigen geluksspier traint? In het boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! vind je 25 geluksvaardigheden en oefeningen die je helpen om gelukkiger te worden op het werk.

Drs. Veronique Kilian is trainer, (team)coach en spreker. Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, veranderingsmanagement, psychologie en geluk. Als teambuilder helpt zij teams om met plezier en flow te werken. Als transformatiecoach faciliteert Veronique diepe transformaties in individuele coachingstrajecten waardoor positieve verandering beklijft. Ze is de auteur van Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!