Wat zegt Psychologie Magazine over gelukscompetenties?

Het gaat goed met gelukscompetenties in de media! Management Team online plaatst het artikel Gelukkig zijn is geen toeval; je kunt het trainen. Intermediair  publiceert Feel, fly, flourish:-een-nieuw-model-voor-werkgeluk. Het Algemeen Dagblad en regionale kranten nemen dit online over: van het Brabants Dagblad, het Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, Tubantia, De Stentor tot en met de Zeeuwse Courant. Ze noemen het Gelukkig zijn kun je leren, ook op de werkvloer. Het online magazine Baaz.nl heeft eerder een artikel geplaatst met Niet gelukkig op het werk? Daar valt wat aan te doen. Vandaag valt het Psychologie Magazine bij mij op de deurmat, met een artikel waarin ze het boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! hebben gebruikt als een van de inspiratiebronnen.

Wat schrijft Psychologie Magazine over dit gelukscompetenties? Lees hier een deel van het artikel:

Maak van je werk je droombaan

Je besteedt een flink deel van je tijd aan werken. Wel zo prettig als je er dan op z’n minst een béétje gelukkig van wordt, toch? Helaas gaat slechts 13 procent fluitend naar het werk. Maar er is ook goed nieuws: je kunt je werkgeluk vergroten zonder het roer helemaal om te gooien.

De meesten van ons doen gewoon wat gedaan moet worden, rennen van afspraak naar afspraak, rollen van de ene taak in de andere en gaan zo jaren door. Toch is het goed om jezelf eens in de zoveel tijd af te vragen of je wel blij en gelukkig bent met je werk. Gelukkige mensen zijn namelijk creatiever en halen meer voldoening uit hun werk, blijkt uit een onderzoek van Nic Marks, een Engelse econoom en expert op het gebied van werkgeluk. Gelukkige medewerkers zijn bovendien energieker en gezonder. Werkgeluk is dus iets om serieus te nemen, vindt hij.

Het feel, fly en flourish-model

Ook organisatietrainer en -coach  Veronique Kilian introduceert in haar boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! manieren om meer werkgeluk te gaan ervaren. Ze bedacht het feel, fly en flourish-model, dat aansluit bij de geluksfactoren van Seligman. In de feel-fase gaat het om het oproepen van positieve emoties. Dit doe je onder meer door actief aan momenten te denken waarin je gelukkig was in je werk. Hierdoor verbind je je met een gevoel van geluk. Een andere manier is door activiteiten te ondernemen waar je gelukkig van wordt.

In de fly-fase leer je dat geluksgevoel vast te houden, zodat je een geluksstemming ontwikkelt. Je traint jezelf om gemakkelijker bij je geluksgevoel te blijven of ernaar terug te keren. Dit doe je door de zogenaamde neuroplasticiteit van je hersenen te beïnvloeden; het vermogen van je hersenen om nieuwe neurologische paden aan te maken. Hoe vaker je positieve emoties oproept, hoe meer je hersenen dit zullen opslaan als een pad dat je vaak bewandeld hebt en hoe makkelijker je terugkeert naar dat pad.

In de flourish fase ontstaat er een collectieve positieve kracht in de organisatie. Ze geeft het voorbeeld van een experiment aan Harvard University waarbij alle teamleden de opdracht kregen om gedurende drie weken dagelijks een mail naar iemand te sturen met een blijk van waardering of positieve feedback. Het resultaat was dat productiviteit, snelheid en nauwkeurigheid van de teamleden omhoogschoten.

De volgende oefening helpt je om om positieve emoties te versterken en dat gevoel vast te houden.

Minigewoontes

Een simpele manier om meer geluksbeleving op je werk te ervaren is met het instellen van positieve minigewoontes. Dit doe je door een zin te maken met de volgende formulering: Zodra ik … doe ik …

Bijvoorbeeld: Zodra ik …

·       …  ’s avonds mijn hoofd op het kussen leg om te slapen, denk ik aan drie positieve gebeurtenissen van die dag.

·       …  thuis kom van mijn werk, leg ik mijn sportkleren klaar.

·       ..  aan mijn bureau zit om te gaan werken, schrijf ik eerst op wat ik waardeer.

·       …  begin aan een rapport, zet ik mijn timer op 45 minuten en neem ik een korte pauze.

Soms lukt het niet om een minigewoonte in te stellen, omdat er te weinig beloning aan vast zit. Stel dat je regelmatig pauze wilt houden maar je timer na 45 minuten gewoonweg negeert, bouw dan een beloning in waardoor je wel pauze gaat houden. Beloof jezelf iets waardoor je opstaat om dat kopje thee te gaan halen.