Mangementboek interview door FEEM Magazine
Managementboeken verschijnen er dagelijks. Hoe vind je een uitgever, wat helpt bij publiciteit en hoe vind je lezers? Deze vragen stelde journalist, redacteur en schrijfcoach Martien Versteegh. Zij interviewde mij over het uitkomen van Leidinggeven aan zelforganisatie voor Feem Magazine. Tips voor ondernemers die ook een boek willen uitgeven.
“Het derde boek van Veronique Kilian is net verschenen: Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? Over leiderschap, teambuilding en eigenaarschap. Veronique besteedt veel aandacht aan de publiciteit van haar boeken, waardoor ze haar (potentiële) klanten beter kan bereiken.
De eerste twee boeken gaf Veronique in eigen beheer uit. Voor dit derde boek ging ze toch op zoek naar een uitgever. Ze hoopt dat ze zo nóg meer lezers gaat vinden. ‘Met dit boek wil ik graag in de boekhandel liggen en ik vind het belangrijk dat mijn naamsbekendheid groeit. Dat is nu eenmaal gemakkelijker via een uitgeverij.’ Boekhandels zullen inderdaad eerder een boek inkopen dat wordt uitgegeven door een bedrijf als Van Duuren, omdat ze dat kennen. Zo kan Veronique meeliften op de naamsbekendheid van de uitgever.
Maar hoe lukte het haar om ertussen te komen met haar manuscript? Dat is niet eenvoudig meer. “Ze hadden interesse, omdat ik een goed publicatievoorstel had geschreven. Het onderwerp moet goed en actueel zijn. Je moet iets revolutionairs schrijven. Er zijn al veel boeken over werkgeluk en zelfsturende teams. Daar staan echter weinig handvatten in. Managers zeiden dan dat ze een boekje hebben gekocht, maar nog steeds niet weten wat ze moeten doen. In mijn boeken ben ik concreet, het zijn duidelijke casussen. Het is belangrijk om iets nieuws te schrijven waar mensen wat aan hebben.”
“Ik deel veel inspirerende voorbeelden en geef handvatten, net als in mijn vorige boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties. Bovendien denk ik dat ze mijn manuscript kozen omdat ik PR- en zeggingskracht heb. Ik ben heel actief op LinkedIn en heb daar een groot netwerk, maar ik heb dus ook al twee boeken gepubliceerd.”
Natuurlijk moet je voorstel goed zijn, maar soms vindt een geniaal manuscript geen uitgever, domweg omdat het aanbod te groot is en er dus maar vluchtig naar binnenkomende manuscripten wordt gekeken. Wellicht hielp het dat haar tweede boek bekend was bij Van Duuren. Een boek dat er ook professioneel uitzag, omdat Veronique had geïnvesteerd in een mooie vormgeving voor zowel het binnenwerk als de omslag.
Publiciteit
Veronique vreesde minder te zeggen te hebben over de vormgeving van dit boek, nu ze een uitgever had gevonden, maar die angst bleek onterecht. ‘Ik werd overal bij betrokken en ze nemen me veel werk uit handen. Zo hebben zij persberichten geschreven. En bovendien heb ik een masterclass gekregen over boekpromotie.’ Daar leerde ze ook hoe je van ieder moment in het proces gebruik kunt maken. Wel heeft de uitgever gevraagd om een derde van het boek te schrappen. Maar dat heeft ze nu omgevormd tot downloads die beschikbaar zijn op haar site en extra materiaal voor haar opleiding tot werkgelukdeskundige (CHO) en teamflow coach.
Uitpakken
‘Wie denkt op zijn lauweren te kunnen zitten als het boek af is, vergist zich,’ aldus Veronique. ‘Publiciteit is iets van de lange adem. Het komt erop aan veel aandacht aan je boek te besteden.’ En daar is Veronique goed mee bezig. Zo maakte ze een filmpje van het moment dat de boeken bij haar thuis werden geleverd, een mooi moment waarin mensen graag delen.
En ze benaderde klanten van wie ze wist dat ze wel een grote bestelling wilden plaatsen. ‘Dat helpt je namelijk enorm bij het binnenkomen in de top 10 van Managementboek.’ En dat is vervolgens weer goed voor je zichtbaarheid.
Geen garanties
Geen van de keuzes die Veronique heeft gemaakt, bieden garantie op goede verkoop. Die garantie is er simpelweg niet. Maar de combinatie van al die keuzes en Veronique’s vastbeslotenheid om van de verkoop een succes te maken, dragen ongetwijfeld bij aan haar naamsbekendheid én aan de verkoop van het boek.
Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? Over leiderschap, teambuilding en eigenaarschap gaat over de paradox van zelforganisatie: zonder leiderschap werkt het niet. Voor dit boek interviewde Veronique Kilian leidinggevenden in organisaties die gelukkig werken volgens de principes van zelforganisatie. Zij delen hun grootste lessen en successen. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden beschrijft Veronique zowel theoretische achtergronden als de toepassing van populaire methodieken.”
Bovenstaande publicatie verscheen in de rubriek Behind the books. “Wij willen weten wat ‘het verhaal achter het boek’ is. In de rubriek ‘Behind the Books’ neemt redacteur Martien Versteegh je mee achter de schermen bij de mooiste boeken, geschreven door vrouwelijke ondernemers. Een soort ‘behind the scenes’ maar dan dus bij boeken. Waarom juist dit verhaal, deze vorm, deze tijd, de manier van uitgeven? Martien is heel nieuwsgierig naar het verhaal van de auteur. Ze pakt er per boek één hoofdvraag uit.”
Wil je dit managementboek ook binnen hebben? Bestel hier een boekgesprek inclusief het boek Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?
Zelf aan de slag met werkgeluk? Volg de opleiding tot werkgelukdeskundige (CHO) en teamcoach.
Veronique Kilian is gepassioneerd Trainer, Teamcoach, Public Speaker, Facilitator om teams naar meer teamflow te begeleiden. Auteur van de bestseller Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! (top 3 managementboek gehaald) Bedenker van het Feel Fly Flourish stappenplan en 25 gelukscompetenties waarmee ik jou als professional help te floreren door flow te ervaren. Podcaster van De Chief Happiness Officer Podcast en Opleider voor Werkgelukdeskundigen en Chief Happiness Officers voor meer werkgeluk voor jezelf, je team en je organisatie.