KWH Samen bouwen aan prettig wonen

Geluk is net als Nessie

Geluk op het werk lijkt wel op het monster van Loch Ness…iedereen gelooft er wel een beetje in, maar maar weinigen lijken het echt gezien te hebben. Maar dat lang niet alle medewerkers zich plezierig voelen in hun werkomgeving is zeker. Angst, stress, onmacht, frustraties…er zijn veel negatieve emoties die het dagelijks functioneren van medewerkers beinvloeden. En heb je ooit wel eens uitgebluste of afgehaakte medewerkers een klant naar volle tevredenheid zien helpen? Het is dus essentieel dat mensgerichte organisaties zowel naar de klant als ook naar de medewerker kijken. Werk jezelf dus gelukkig, is het devies van Veronique Kilian. Zij vond gelukscompetenties die je helpen geluk te integreren in je werk.

Veronique betoogt dat er op de werkvloer eenzijdig aandacht is voor competenties die vooral passen bij het oude denken over medewerkers als een soort continu productiemiddel. Maar wat gebeurt er als je er gelukscompetenties tegenover zet? Dat je naast stressbestendigheid ook oog krijgt voor ontspanningsvaardigheid? Naast doorzettingsvermogen ook de competentie herstelvermogen ontwikkelt? Als je naast kostenbewustzijn ook geluksbewustzijn benoemt? Dan kun je een veel gelukkiger bedrijf worden, op allerlei fronten.

Dat dit training vraagt wordt iedereen duidelijk. We hebben een ‘negativity bias’ die zorgt dat we altijd dingen eruit pikken die (nog) niet op orde zijn. Je moet de postiviteitsvaardigheid trainen om de 8 goede dingen te zien die tegenover 1 negatief aspect staan. En dan ondervinden met welke energie je ook de negatieve dingen te lijf kan gaan. Veronique spreekt van een drietraps-raket: Feel, Fly en uiteindelijk Flourish.

Meer weten over Feel, Fly, Flourish en gelukscompetenties op de werkvloer? Lees dan dit boek van Veronique Kilian:

Klik hier voor het artikel