Management Boek Opinie

Longread – Ricardo Semlers Semco en Geluk

Tips en Advies voor Personeelsbeleid: artikel Binden en boeien met geluk

Organisaties waar medewerkers gelukkig werken laten nauwelijks verloop zien. Hoe kunt u gelukkige medewerkers binden en boeien?

 

Energie

Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerd om hun capaciteiten volledig in te zetten. Ze geven als het ware ‘de beste versie van zichzelf’. Dit doen ze door in hun werk hun talenten optimaal te gebruiken voor iets dat ze als zinvol ervaren. Ze hebben plezier in wat ze doen en ze zijn goed in wat ze doen. Deze medewerkers zijn ervan bewust welke unieke talenten ze hebben. Ze ervaren ‘Als je deze gebruikt, voel je je blij en bewijs je anderen een dienst.’

Bij capaciteiten is het zinvol te onderscheiden waar je goed in bent en waarin juist niet. Meestal is het zo dat als je vaak moet doen waar je niet goed in bent, het werkplezier afneemt en je minder in de flow bent.

Tip 1. Laat een talentenscan afnemen om zicht te krijgen op de unieke combinatie van talenten die iemand heeft. Er zijn diverse persoonlijkheidstesten die je kunt gebruiken.

Tip 2. Breng samen met de medewerker de capaciteiten in kaart door na te gaan waar hij of zij in het verleden goed in was, successen behaalde. Dit kunnen zowel successen binnen als buiten het werk zijn.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat gelukkige medewerkers geboeid zijn en bij een werkgever blijven als ze kunnen werken vanuit hun zogenaamde ‘sweet spot’. Je sweet spot bestaat uit de synthese tussen je motivatie en je capaciteiten. Motivatie bestaat uit zowel je innerlijke drijfveren als externe beloningen die jou triggeren om het beste uit jezelf te halen. We spreken van ‘intrinsieke’ en ‘extrinsieke’ motivatie. Je intrinsieke motivatie is onafhankelijk van wat de buitenwereld je geeft. Je kunt bijvoorbeeld gedreven worden door vrijheid, de hoogste kwaliteit van werk afleveren of leergierigheid: je wil om jezelf te ontwikkelen.

Je extrinsieke motivatie is de beloning die je krijgt van anderen. Deze beloning kan tastbaar zijn, zoals een auto of een financiële bonus, of gevoelsmatig, zoals het gevoel erbij te horen op het werk.

Tip 1. Onderzoek welke drijfveren een medewerker heeft en sluit daarop aan. Wil iemand zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen, geef aanvullende of andere taken waardoor iemand nog meer kan leren.

Tip 2. Onderzoek de extrinsieke motivatie van een medewerker, vooral op de gevoelsmatige kant. Salaris of materiele welvaart alleen is vaak geen reden voor medewerkers om zich geboeid of gebonden te voelen. Het gaat ook om sfeer, collegialiteit, samenwerking en teamwork om samen resultaten te behalen. Gebonden medewerkers hebben een ‘community gevoel’ met collega’s.

 

Weten waar je het voor doet: aligned werken

Gelukkige medewerkers die zich geboeid voelen, kunnen in één zin zeggen waarom ze hun capaciteiten in zetten en wat het hogere doel is waar ze voor werken. Bijvoorbeeld: met mijn talenten breng ik alle gegevens in kaart zodat alles in één oogopslag helder is en de klant wordt ontzorgd. Of: ‘door mijn capaciteiten in te zetten kan ik met een unieke methode doorbraken bewerkstelligen bij cliënten.’ Het is als het ware een ‘persoonlijke missie’. Ze zijn ermee ‘aligned’.

Tip 1. Geef feedback, aanmoediging en inspiratie aan medewerkers hun persoonlijke missie te ontdekken in een coachingstraject en hiermee bezig te blijven. Zet eventueel variatie in taken, taakverbreding of taakroulatie in.

 

 

 

drs Veronique Kilian is werkgelukdeskundige, organisatie-adviseur, trainer en (team)coach. Ze is auteur van het boek Geluk op het werk?

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Tips en Advies Personeelsbeleid

door Uitgeverij Indicator en te downloaden op https://www.trainjegelukscompetenties.nl

 

 

Visie Van

Werkgeluk als cruciale succesfactor om te floreren

blog Hutten Magazine – Masterclass: train je gelukscompetenties

Masterclass: train je gelukscompetenties

Door Annemarie Driessen op 14 juni 2017

Bij Hutten is het geluk van onze samenwerkers al jaren het uitgangspunt van ons HR-beleid. We vinden het dan ook gaaf om te merken dat steeds meer mensen en organisaties zich bezighouden met het geluk van hun medewerkers. Wat ook jouw doel is: minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatie, meer groei, het levert altijd iets op. Het belangrijkste? Mensen die met meer plezier werken en tevreden zijn. Dat is pure ‘winst’. Maar hoe ga je aan de slag met geluk? Veronique Kilian schreef er een boek over: ‘Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties’. Binnenkort geeft ze een inspirerende masterclass bij Hutten. Benieuwd naar het verhaal van Veronique ga ik voor een ‘sneak preview’ bij haar op bezoek in haar praktijkruimte voor een interview.

Hutten Blog foto

Waarom een boek over gelukscompetenties? “Om een aantal redenen. Ten eerste blijkt uit de geluksliteratuur dat je kunt leren om gelukkig te zijn, ook op je werk”, zegt Veronique. “Mensen hebben het verlangen om gelukkig te zijn, maar de natuurlijke neiging van ons brein is om vooral aandacht te geven aan wat er mis is, aan wat ontbreekt, of nog niet goed genoeg is. Ik ben opgegroeid met veel kritiek, een perspectief van ‘nooit goed genoeg’ en focus op vervelende dingen die zouden kunnen gebeuren. Dat hakte erin, zakte diep in mijn onderbewuste en bevorderde geen geluksstemming. Het was eigenlijk een soort ‘negativiteitstraining’. Ik besloot: als je een negativiteitstraining hebt gehad, dan kun je het ook omdraaien en geluk trainen. Negativiteit vernauwt ons perspectief en maakt minder gelukkig. Een geluksgevoel helpt de hersenen om meer mogelijkheden te zien, kansen te grijpen en creatiever te worden. Ik ben zelf dagelijks bezig met gelukstraining en ik zie dat het zijn vruchten afwerpt. Als trainer kan en wil ik dit doorgeven en anderen trainen in geluk. Geluk brengt floreren van jezelf én anderen. Maar dan moet je wel weten hoe. Bij gelukstraining komt het er bijvoorbeeld op aan dat je weet hoe je een geluksstemming kunt vasthouden, ook bij veel werkdruk of tegenslagen, en hoe je een geluksgevoel herkent als een belangrijke richtingaanwijzer bij de keuzes die je maakt.”

Alles draait om authenticiteit
Veronique vervolgt: “Ten tweede zetten veel bedrijven nog in op het ontwikkelen van traditionele competenties als stressbestendigheid, doorzettingsvermogen en kostenbewustzijn. Maar over gelukscompetenties gaat het niet. Met gelukscompetenties heb je een nieuwe invalshoek om geluk op het werk concreet te maken.” “Ten derde wilde ik handvatten geven om geluk echt te vermeerderen op plekken waar mensen met elkaar samenwerken met alle kansen en uitdagingen die erbij horen: op het werk. Het heeft geen zin om geluk op de agenda te zetten als je geen oprechte intenties hebt. Alles draait om authenticiteit. Wil je uiteindelijk geluk implementeren in een organisatie, dan moet je dus wel bij jezelf beginnen. Daarom ga je eerst met jezelf aan de slag, vervolgens met anderen en daarna in de organisatie. Op deze drie niveaus heb ik dan ook gedragsvoorbeelden beschreven bij de gelukscompetenties. Zo geeft het zowel handvatten voor jezelf als handvatten voor een leidinggevende.” Het boek van Veronique geeft een mooie samenvatting en overzichten van geluksliteratuur, uitleg van 25 gelukscompetenties, concrete voorbeelden, tips en oefeningen. Maar zonder oog voor de organisatiecontext heeft dit niet veel zin. Daarom staat er ook een implementatieplan in het boek.

Feel, fly, flourish
Veronique heeft zich verbaasd hoe verschillende bedrijven floreerden door geluk centraal te stellen. Dat inspireerde haar. “Ik heb een stappenplan ontwikkeld dat ik Feel – Fly – Flourish noem. Onderzoekers hebben ontdekt dat je door het oproepen van een geluksgevoel een positieve spiraal kunt inzetten. Als je vaak genoeg een geluksspiraal aanzet, ga je vaker geluk ervaren. Zo krijg je er meer grip op. Als je zover bent, zit je in de fly-fase. Dan wordt het langzaam een stemming. Daardoor ben je minder vatbaar voor negatieve emoties, kun je gemakkelijker met tegenslagen omgaan, en kan je het geluksbewustzijn samen met anderen vermeerderen. In de laatste fase zit je in de flourish-fase, dan trek je meer klanten aan, je diensten en producten worden beter en je gaat zowel persoonlijk als in je business groeien omdat je meer zelfvertrouwen hebt opgebouwd, kansen hebt gepakt om je verder te ontwikkelen en positiviteit uitstraalt. Door regelmatig geluk te trainen, ga je floreren.”

Veronique kent veel voorbeelden uit de praktijk. Ze interviewde mensen in bedrijven en werkte als coach ook direct met medewerkers. “In mijn werk zag ik dat steeds meer mensen in de ‘overlevingsstand’ blijven hangen. Langer doorwerken dan goed voor je is, geen nee durven zeggen, tegen beter weten in handelen door alles te rechtvaardigen en gevoel uitschakelen. Als je daar zit, is het lastig om bij geluk te komen. Als transformatiecoach help ik mensen om uit de overleving te stappen en te kiezen voor geluk. Je kunt dat echt sturen en trainen.”

Aan de slag
Geluk leidt tot succes dus. In cijfers: 21 % vermeerdering van de productiviteit, 45% minder verloop en 37 % minder ziekteverzuim. In het boek van Veronique staat een uitgebreid implementatieplan en een ‘competentiewoordenboek’. Je vindt er inspirerende beschrijvingen van gelukscompetenties. Een greep uit de lijst: alignment, passend geven en ontvangen, persoonlijk leiderschap, overvloedsdenken, verbindend communiceren, out of the box denken en duurzaam ondernemerschap. Verder staan er in het boek ook bedrijfscases die laten zien hoe gelukscompetenties al worden toegepast. Een van die cases betreft Hutten.

Nieuwsgierig geworden naar het feel, fly flourish-model van Veronique? Kom dan op 28 juni naar de masterclass in THREE-SIXTY. Aanmelden en meer informatie vind je hier: trainjegelukscompetenties.nl

Veronique Kilian studeerde af in Sociale Wetenschappen, met als specialisaties psychologie, management en cultuur. Na twintig jaar organisatieadvies en HR training & coaching besloot ze ook actief bij te dragen aan geluk op het werk. Eerder schreef Veronique het Handboek Teamcoaching en Intervisie met de Authentieke Dialoog. Veronique geeft geregeld lezingen, workshops en (in company) teamtrainingen.