Leidinggeven aan zelforganisatie: Een kijkje achter de schermen

Hoe publiceer je een boek? Hoe lang doe je erover? Wat moet je ervoor doen? Mijn eerste twee boeken heb ik in eigen beheer geschreven, maar een boek via een uitgever publiceren heeft weer nieuwe inzichten gegeven. Lees hier het verhaal van mijn derde boek Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? dat de top 10 heeft gehaald van managementboeken.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Om inspirerende praktijkvoorbeelden te verzamelen heb ik interviews gehouden onder leiders die in staat bleken om zelforganisatie en werkgeluk te combineren. Zo sprak ik bijvoorbeeld Mark Vletter van Voys, Henny de Haas van Hoppenbrouwers en Ralph Deguelle van Kabisa. Deze interviews verwerkte ik in de Chief Happiness Officer Podcast. Het is goed om on the way deze best practices al beschikbaar te hebben.

Publicatievoorstel

Toen ik het grootste deel van mijn hoofdstukken geschreven had, werd het tijd voor een publicatievoorstel. Dat is zeker niet iets dat je zo één, twee, drie schrijft. Het publicatievoorstel overtuigt uitgevers (of niet) of ze willen investeren in je boek. Eerst schreef ik het publicatievoorstel volgens het format van Boekenbusiness en met hulp van Suzanna van der Laan voltooide ik het stuk. En dat leidde tot een contract met Van Duuren Management, waar ik super blij mee ben. Een geweldige uitgever van managementboeken. Zij krijgen meer dan 200 aanvragen per jaar en geven er in deze tijd zo’n 30 uit. Dus wat een superkans is dit!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Wat een mooie manier om meer mensen te bereiken. Naar de next level.

De titel

Wat is een goede titel die nieuwsgierig maakt en de lading dekt? Welke woorden worden gezocht volgens de SEO? En in hoeverre betrek je deze woorden in de titel? Hoe bereik je jouw doelgroep? Allemaal vragen die erbij komen kijken bij het vinden van de titel. Een titel die ik – in dit geval – uiteraard met de uitgever heb overlegd.

Je begint met een aantal “werktitels” in je publicatievoorstel. En daarna ga je precies formuleren. Leiden of Leidinggeven? Zelfsturing of zelforganisatie? Teambuilding of teamcoaching? Keuzes die belangrijk zijn voor om goed gevonden te worden. Daarom heb ik een SEO onderzoek laten uitvoeren over de trefwoorden. En uiteraard moeten de trefwoorden wel de lading dekken van je boek. Zelfsturing is heel actueel en scoort dan ook hoog in de SEO. Zelfsturing ontdekte ik als een noodzakelijke vaardigheid om zelforganisatie mogelijk te maken. Daarom staat zelforganisatie in de titel en komt zelfsturing wel terug in het boek. Er zijn andere woorden die ook hoog scoren en meer de lading dekken. Vervolgens gespard met een aantal mensen uit mijn doelgroep. Zo kwamen we op Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Najaarsbrochure

Vervolgens komt de tekst voor de najaarsbrochure. Hé, ik heb toch al een tekst geschreven, kunnen we die niet hergebruiken? Nee. Een publicatievoorstel is om uitgevers te overtuigen. Een najaarsbrochure is om boekhandels te overtuigen. En de omslagtekst is voor de lezers. In een najaarbrochure word gevraagd: De titel; De ondertitel; Tekst met je USP (Unique Selling Points) van max 200 woorden; Een quote; Over de auteur; En een professionele foto – liggend.

Ik las bij de instructies: “De foto is liggend, niet jij”. Wat een giller. Zijn er auteurs die ervoor gaan liggen met hun boek op hun buik voor de najaarsbrochure?

En tot slot: Technische gegevens, zoals de afmetingen van je boek. We besloten er ook een “stempel” bij te zetten op de cover. Eerst: “Met inspirerende handvatten en direct toepasbare handvatten”. Later hebben we het ingekort tot “met direct toepasbare handvatten”.

De Cover

Hoe maak je een mooie voorkant van het boek die de aandacht trekt en de juiste symbooltaal spreekt? Welke lettertype gebruik je? In de eerste instantie ging ik aan de slag met een eigen vormgever. Na een zoektocht over allerlei omslagen en verbeterde versies, kwamen we bij een ontwerp uit. Maar het was het net niet. We besloten om de cover te gebruiken voor de najaarsbrochure en een nieuwe voorkant te maken met een andere vormgever. De najaarsbrochure werd opgemaakt door de uitgever en verzonden in de folder naar alle uitgevers.

 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Het vinden van de juiste cover

Wist je dat een vormgever die voor een uitgever werkt meerdere soorten covers voorstelt op basis van de titel? En dat je op basis daarvan steeds één thema steeds uitwerkt. Je maakt telkens nieuwe keuzes over de plaatsing van de afbeelding, over het soort lettertypes en de kleuren. Alles dient in balans te zijn met elkaar. Wat een heerlijk gevoel als uiteindelijk de juiste voorkant eruit komt te zien.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De flaptekst

Voor de flaptekst heb ik een linkedin post gemaakt om te vragen om feedback. Dit is meegenomen door de uitgever. In deze blog deel ik de flaptekst.

Wil jij ook een opleidingstraject voor jouw coördinatoren? Ieder opleidingstraject wordt op maat gemaakt.

drs. Veronique Kilian heeft een achtergrond in organisatie-advies, HRM, opleiding, training en
coaching. Veronique is senior trainer, transformatiecoach, teamcoach, intervisor, assessor en mediator.

Veronique heeft meer dan 20 jaar ervaring met (team)coaching in de zorg. Een greep uit
de projecten: intervisie en teamcoaching van een psychose team; behandelaren uit de crisisdienst;
teams bij de adolescenten zorg; het project Bevlogen aan de Slag bij een zorgafdeling en teamcoaching bij zelforganiserende team.