“Hoe zet je jezelf in de markt als gelukscoach?” vroeg loopbaancoach Marieke, deelnemer aan mijn opleiding tot werkgelukdeskundige (Chief Happiness Officer) in Semco Stijl. Hoe kom je aan je klanten?
Hieronder deel ik 7 tips die mij geholpen hebben om te floreren. Welke gelukscompetenties helpen? Onthoudt: the way to happiness is happiness. Als je het pad bewandelt van Feel, Fly, Flourish, is het belangrijk dat je met de stappen die je doet steeds afstemt of het een geluksmaker is voor je of juist niet. De onderstaande gelukscompetenties zijn beschreven in mijn boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!
- Dreambuilding: het begint met de vaardigheid jouw droom te kunnen visualiseren en de gelukservaring NU alvast naar je toe te halen. Hiervoor gebruik ik vaak de oefening De Toekomstige Zelf.
- Alignment en Synchroniseren: Vind je purpose en stem af op je ideale klant. Ontdoe je van belemmerende overtuigingen en blokkades zodat je ruimte geeft voor opening. Een goede oefening hiervoor is bijvoorbeeld het invullen van je Bevlogenheidskompas als richtingaanwijzer voor je purpose of de Logische Niveaus van Dilts.
- Overvloedsdenken: er zijn genoeg ideale klanten die met jou willen werken. Een goede oefening hiervoor is het opschrijven en beoefenen van affirmaties.
- Verbindend communiceren: stem af op de behoeftes van jouw klanten, zodat je verbinding kunt creëren. Als je niet weet op welke behoeftes je je zou kunnen afstemmen, kun je eventueel gebruik maken van overzichten waar behoeften beschreven staan.
- Betekenisgeving: geef heel veel waarde weg aan je ideale klant; deel content, tips en inspiratie in blogs, vlogs of nieuwsbrieven.
- Verrassingsvaardigheid: richt je op je eigen super-promotors en deel je overvloed met hen
- Positiviteitsvaardigheid: schep zoveel mogelijk positiviteitsresonantie, niet alleen met (potentiële) klanten maar ook met je leveranciers, collega’s en vrienden. Wees aanwezig in lief en leed. Ontdek hun gelukstank en zorg ervoor dat je je eigen gelukstank blijft vullen.
Wil je zelf in een coachingstraject ervaren hoe dit werkt? Schrijf je dan hier in.