De gelukscompetenties van MediaCT

Chief Happiness Officer certificaat van Trainjegelukscompetenties hangt in het kantoor van MediaCT

Fenna en Manon zijn Chief Happiness Officers bij MediaCT, een e-commerce bedrijf genoteerd in de Emerce 100 voor beste E-commerce bureaus, met diverse awards. Onder het motto ‘samenwerken, samen werken` zet MediaCT zich al meer dan 15 jaar vol enthousiasme in voor hun klanten en doen waar ze goed in zijn – e-commerce oplossingen en integraties. Simpel gezegd bouwen en ontwikkelen ze webshops. In 2018 en 2019 ontvingen ze het kenmerk talentontwikkeling, een teken dat Team MediaCT er alles aan doet om het beste uit haar mensen te halen. Sinds 2019 is werkgeluk dan ook een van de pijlers van HR.

Manon (Head of People & Culture) en Fenna (Officemanager) hebben de opleiding tot CHO gevolgd bij Trainjegelukscompetenties en mogen zich nu Chief Happiness Officer noemen. Samen hebben zij de taak op zich genomen om de werknemers nog meer met elkaar te verbinden en het werkgeluk waar mogelijk te optimaliseren. Je zou kunnen zeggen dat wanneer iedereen fluitend naar het werk gaat en ook fluitend weer het kantoor verlaat hun missie is geslaagd.

Chief Happiness Officers Manon en Fenna met Veronique Kilian

Welke gelukscompetenties vinden we terug bij MediaCT en wat kunnen we ervan leren?

Betekenisgeving

  • Medewerkers waarderen elkaar dagelijks door virtuele waarderingspunten uit te delen. Deze virtuele punten worden taco’s genoemd. Iedere medewerker heeft dagelijks de beschikking over 5 taco’s en kan ze naar eigen inzicht geven aan een collega die hij of zij waardeert of bedankt. De 5 punten zijn naar eigen inzicht te verdelen, dus je kunt 5 taco’s aan 1 collega geven of 1 taco aan 5 collega’s. Wie een Taco krijgt, ziet onmiddellijk een pop-up via een slack-channel. Ieder kwartaal wordt stilgestaan bij de collega met de meeste taco’s. Deze collega ontvangt een presentje in de vorm van bijvoorbeeld een cadeauverpakking speciaalbier, een borrelpakket of goed boek.
  • Regelmatig is er een “cheers-for-peers”-vraag. Met een digitale feedback tool stuurt de HR Manager een inspirerende vraag uit, zoals:
    • Noorderzon (een theatervoorstelling in Groningen, red.) is here! Who got innovative or creative recently and got the sun shining in our workplace?
    • Halleluja, it’s raining cheers! Under whose umbrella where you able to get something amazing done?
    • Who of your superman/woman colleagues would you like to call out for something extraordinary and why?
    • Who most deserves to relax on the beach with a cocktail this weekend and why?
  • Medewerkers nomineren vervolgens collega’s – deze collega wordt tijdens Quarterly General in het zonnetje gezet. Het gaat hier om het gebaar en de aandacht voor elkaar.

Geluksbewustzijn

  • Op initiatief van de HR manager is een brainstormsessie gevoerd met een agile coach en 3 willekeurige medewerkers. Dit groepje van 5 heeft gebrainstormd over: wat verstaan we onder werkgeluk? Hier kwam uit:
    • Een prettige sfeer
    • Jezelf kunnen zijn
    • Plezier in het werk
    • Elkaar met respect behandelen
    • Veilig mogen falen
  • Uit elke brainstormsessie komen actiepunten naar voren die medewerkers de komende periode uitvoeren. Denk hier bijvoorbeeld aan het inrichten van een stilteruimte of activiteiten die de vitaliteit bevorderen. Steeds meer mensen sloten aan bij de brainstorm. Nu is er ieder kwartaal een werkgeluk-brainstorm waar medewerkers vrijwillig bij kunnen zijn om aan te sluiten en ideeën uit te wisselen.
  • Er zijn diverse workshops georganiseerd over thema’s als werkgeluk, maar ook hoe belangrijk slaap voor je is.
  • In de medewerkers-tevredenheidsonderzoek laten ze vragen terugkomen waarin ze werkgeluk meten. Medewerkers scoren op een schaal van 1-10 bijvoorbeeld in hoeverre ze “zich veilig voelen bij MediaCT” en stellingen als “ik mag elke dag het werk doen waar ik het beste in ben”. Werkgeluk wordt hier ook gekoppeld aan binden en boeien, met vragen als:
    • How involved are you with MediaCT?
    • To what extent are you proud of the work you do?
    • What do you need to add more value to your existing work?
    • What are three things that will keep you with this organization?
  • Tijdens de opleiding tot Chief Happiness Officer ontvingen Fenna en Manon meer theoretische ondergrond over werkgeluk en volgden ze werkbezoeken aan best practices van werkgeluk. Een van de zaken die ze hebben overgenomen als best practice zijn wandelcoachingen waar er aandacht is voor het welzijn van de medewerker. 1 á 2 keer in de week heeft Fenna een coffee-to-go-wandeling met een van haar collega’s. In een wandeling van ongeveer 3 kwartier is een luisterend oor en echte aandacht het belangrijkste. Vragen die in de gesprekken terug kunnen komen zijn o.a. Hoe voel je je? Wat maakt jou gelukkig? Waar krijg je energie van? En kunnen wij als bedrijf daarin nog iets voor jou betekenen?

Daarnaast heeft ook commercieel directeur Tjitte Folkertsma deze wandelingen omarmd en ook hij gaat een paar keer per week met een collega een rondje om.

Presencing, Verbindend Communiceren en Out of the box Denken:

  • Bij MediaCT is de Authentieke Dialoog succesvol gevoerd. Manon: “Het is een succesvolle methodiek om in te zetten bij teamcoaching. We hebben gemerkt dat de deelnemers aan de Authentieke Dialoog meer verbinding met elkaar maken. Je luistert beter en je laat elkaar in je waarde. Mensen voelen zich veilig om zich openhartig uit te spreken.” Door de Authentieke Dialoog maken ze tijd en ruimte om met elkaar te delen wat er speelt en wat ieder bezig houdt.
  • Door te gaan werken met de Authentieke Dialoog ontstond er meer ruimte om de invloed van gevoel bespreekbaar te maken. Collega’s die normaal niet hun gevoelen tonen vertellen hier toch wat er in hun om gaat. De authentieke dialoog zorgt ervoor dat medewerkers rustig en positief uit de sessie komen, waarbij in een vergaderingen soms discussies zijn.

Chief Happiness Officer Kantoor

Community Building & Posititeitsvaardigheid

  • De maandag in de laatste volle week van januari staat bekend als Blue Monday. Deze maandag staat symbool voor neerslachtigheid op het werk omdat de vakantie dan ver weg is, de goede voornemens inmiddels mislukt en men er tegenop ziet om weer een kalenderjaar te moeten werken. Bij MediaCT werd dit omgedraaid in een “Happy Breakfast” voor alle medewerkers. Samen activiteiten ondernemen draagt bij aan de communitybuilding.
  • Gelegenheden waarop iets gevierd kan worden, worden aangegrepen. Met Valentijnsdag wordt het kantoor versierd. Met verjaardagen wordt de werkplek versierd en krijg je een mooie kaart met een tegoedbon. Uiteraard wordt deze wanneer je vrij bent naar huis gestuurd. Ook bij (langdurige) ziekte gaat er altijd een kaartje uit eventueel vergezeld van een leuk en/of leerzaam boek. Kindje geboren? We komen met een mooi cadeau op kraamvisite!
  • In het het Slack kanaal is een zogenaamde ‘Donut’ applicatie geïnstalleerd . Deze app nodigt 2 collega’s die elkaar minder spreken uit om een kop koffie met elkaar te gaan drinken.

Persoonlijk Leiderschap en Alignment

  • Alignment gaat erover datgene doet waardoor je in je element bent. Als je in je element bent, verwijst dit naar de persoonlijke missie. Je doet datgene waar je energie van krijgt. Om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen is er veel aandacht voor talent en talentontwikkeling. Hiervoor worden persoonlijkheidstesten ingezet.
  • Om te groeien in persoonlijk leiderschap worden medewerkers uitgedaagd om buiten hun comfortzone te treden. Zo kan desgewenst iemand die nu developer als functie heeft, doorgroeien naar teamcoach.
  • Als iemand niet lekker in zijn vel zit, is het belangrijk daar aandacht aan te besteden om te onderzoeken waar groei en transformatie mogelijk is. Indien gewenst kun je een aantal keer per jaar een gesprek voeren met een psycholoog en/of met een loopbaancoach.

 

Vitaliseren

Iedereen weet dat een gezond lichaam en een gezonde geest erg belangrijk zijn maar niet iedereen is er even veel mee bezig. Nu kun je niemand dwingen om te sporten of gezond te eten maar je kunt het wel stimuleren en faciliteren.

  • Twee keer per week wordt er vers fruit gebracht wat iedereen gratis kan pakken.
  • Er worden verschillende activiteiten georganiseerd die variëren van Outdoor Fitness tot en met Kung Fu les.
  • Er zijn regelmatig ochtend challenges zoals twee minuten planken of 150 keer squaten voordat je aan het werk gaat.

Werkgelukdeskundige Veronique Kilian samen met Chief Happiness Officers en management MediaCT

 

Wil jij ook werkgeluk uitrollen in je organisatie? Wordt werkgelukdeskundige en volg de opleiding tot Chief Happiness Officer. En

  • Leer van best practices op locatie van organisaties die al met werkgeluk bezig zijn,
  • Pas concrete handvatten toe uit de theorie in de praktijk,
  • Werk met de bestseller Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!
  • En wordt lid van de community van trainjegelukscompetenties.