Werkgeluk bij De beste werkgever van Nederland. Kabisa en the Art of Happiness

De Beste werkgever van Nederland

Kabisa is een maatwerk software consultancy bedrijf met de focus op web/mobiele applicaties en integraties met vestigingen in onder andere Weert, Amsterdam en Eindhoven.

Mijn gesprekken met mede-oprichter en mede-eigenaar Ralph Deguelle vinden plaats op het kantoor in de Weert. Het kantoor heeft een “huiskamer” waar een comfortabele bank staat. De ruimte wordt gesierd door een opgaande zon op de wand. Aan de andere kant van de huiskamer staat een bar, met een voetbal tafel ertussen in.

Chief Happiness Officer

Inmiddels is Vivian Say opgeleid tot Chief Happiness Officer bij Trainjegelukscompetenties. Vivian heeft al diverse blogs geschreven over werkgeluk bij Kabisa. Succes volgt na geluk, is het credo. En succes hebben ze: Kabisa heeft al diverse prijzen in de wacht gesleept, zoals de eerste prijs voor Beste werkgever, de eerste prijs voor Aantrekkelijkste werkgever, eerste prijs Nationaal Talentontwikkeling en finalist voor Slimste bedrijf.

Hoe is Ralph Deguelle begonnen met werkgeluk? Deguelle ontdekte dat door oprechte aandacht te geven in coachingsgesprekken persoonlijke groei gestimuleerd wordt. Dit leidt tot voldoening en dat leidt tot werkgeluk.

Persoonlijke groei in combinatie met echte aandacht zijn sleutels in het werkgeluk bij Kabisa. Daarom voert Deguelle samen met een ander MT-lid per jaar zo’n vijf coachingsgesprekken van anderhalf tot 2 uur per medewerker. Waar anderen denken: ‘waar haal je de tijd vandaan?’ relativeert Deguelle: “Dat is slechts 10 uur per jaar.” Waar anderen zouden kunnen denken: stel dat je als werkgever zoveel investeert in coaching en opleiding van je medewerkers en ze gaan dan weg? vraagt Deguelle: “Stel ze leren niets en ze blijven zitten, wat heb je dan?”

Wat doet Kabisa al en wat kunnen we van hen leren? Het resultaat van mijn ontdekkingstocht naar de gelukscompetenties bij Kabisa:

Schoonheidscreatie, Alignment, Precensing, Verbindend communiceren en Verknopen

The art of Happiness

  • De medewerkers bij Kabisa noemen zich graag Artisanen: kunst scheppen op het digitale doek. Artisanen die de vakmanschap met creativiteit combineren, en kwaliteit en elegantie. “Waar anderen een code zien, zien wij een schildersdoek”, zo opent de website van Kabisa. Dit zet de toon en de insteek waar de Artisanen mee werken. Dit werk vraagt concentratievermogen. Maar ook de mens is een kunstwerk die je kunt ondersteunen om zich te ontplooien zodat de creativiteit maximaal tot uiting komt in het werk. Hoe faciliteer je dat? Artisanen krijgen van het management veel aandacht (Verknopen), waarbij er ruimte is om te reflecteren op wat er op dat moment speelt (Presencing), worden uitgedaagd hun persoonlijke missie te ontdekken (Alignment).
  • Alignment: laat de medewerker uit een lijst met kwaliteiten de zogenaamde “kwispelwoorden” ontdekken. Woorden die weergeven waar je energie van krijgt. Deze kwispelwoorden zijn een aanwijzing naar je persoonlijke missie. Ontdek in het gesprek wat deze missie is. Ontdekken, want de missie zit al in je: die hoef je niet meer te bedenken: je hoeft het alleen maar te ontdekken. Je kunt de medewerker vragen om de missie te tekenen als een anker. Door dit te tekenen, hierover te sparren met anderen en de tekening op een voor jou zichtbare plaats te zetten, werkt de tekening door: je brein wordt herinnerd aan deze missie en onbewust ga je de dingen doen die in het verlengde blijven van je persoonlijke missie. De persoonlijke missie komt telkens terug tijdens persoonlijke ontwikkelgesprekken die bij Kabisa tweemaandelijks gevoerd worden. Het s een blijvende ontdekkingstocht waarbij de missie telkens als leidraad wordt genomen.
  • Precensing, Verbindend communiceren en Verknopen: Iedere twee maanden heeft een MT lid een ontwikkelgesprek met een Artisaan. Hoe zorg je ervoor dat je met meer energie het gesprek uitgaat. Door in een authentiek contact met oprechte aandacht en een positieve intentie ruimte te geven aan wat er speelt (Presencing). Bij Presencing gaat het erom dat je in het gesprek aanwezig kunt zijn met echte aandacht. Ruimte voor zelfreflectie is er zeker als een gesprek zo’n anderhalf uur mag duren. Vanuit de holistische overtuiging dat de medewerker in zijn geheel als mens wordt meegenomen, kan de Artisaan onderwerpen aansnijden die zowel op werk- als op privégebied liggen.

Verknopen: Cruciaal in deze gesprekken is het vertrouwen dat wordt opgebouwd door de positieve intentie. Hoe geef je feedback aan elkaar vanuit een positieve intentie? Door de betrokkenheid te laten blijken. Door te erkennen dat feedback geven aan de ander niet alleen iets over de ander maar vooral ook over jezelf. Door te erkennen dat feedback subjectief is.

 

 

5 vinger vragen

Verbindend communiceren: Het exploreren van behoeften en gevoelens ondersteunt het authentieke contact. Wat is de drijfveer of behoefte achter een verzoek? Een vraag om regels of houvast? Een beetje structuur in het gesprek helpt met deze eenvoudige 5 vragen, ook wel de handoefening genoemd: iedere vinger verwijst naar een vraag. Hieronder vind je de vragen in een vrije vertaling van deze oefening. Reflecteer op de afgelopen twee maanden:

  • Duim: waar ben je goed in of trots op?
  • Wijsvinger: waar ligt je focus? Wat zijn je doelen?
  • Middelvinger: Wat zijn de negatieve gevoelens die je hebt? Wat zit je dwars? Wat triggert je in je allergie? Waar heb je weerstand tegen? Wat is de onderstroom die je kan ontdekken?
  • Ringvinger: ben je nog met je persoonlijke missie bezig? Als je terug kijkt naar de afgelopen maanden, hoe heb je je persoonlijke missie kunnen leven? Waar ben je trouw aan (gebleven)? Wat zijn je waardes en heb je die kunnen leven? En als je vooruit kijkt, welke dingen zijn er dan belangrijk voor je? Als je kijkt naar het First-things-first-principe: hebben dan de belangrijke zaken een plekje gekregen in je agenda? Ben ik nog de dingen aan het doen waar ik energie van krijg?
  • Pink: waar voel je je klein in en wil je nog in groeien? Waar wil je je nog in ontwikkelen? Wat vond je moeilijk afgelopen periode?
  • “Gebruik de 5 vinger vragen om het gesprek in te gaan en ook de diepere gevoelens te kunnen bespreken. Als je op een goede manier je gevoelens kunt uitdrukken, kun je meer resultaten bereiken. De moed om positieve of negatieve gevoelens te uiten beïnvloedt ook de klantresultaten op een positieve manier. Ontdek of je met meer energie het gesprek uit gaat dan je er in bent gekomen,” vertelt Deguelle. “Mensen willen zich gehoord voelen – en dan komt het goed.”

Bij het gebruik van de 5-vinger vragen hanteert Kabisa een coachende aanpak, waardoor het gesprek diepgang krijgt en de psychologische veiligheid gevoed wordt.

Wil je meer weten over gelukscompetenties? Kijk dan in het boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!

Wil je er actief aan de slag met werkgeluk. volg dan de opleiding tot werkgelukdeskundige (CHO) en teamflow-coach.