De gelukscompetenties van Fan Factory

Hoe kan je werkgeluk versterken door van je medewerkers en klanten “fans” te maken? Met deze vraag houdt Fan Factory zich bezig. Tijd om een lezing te houden over gelukscompetenties. Erik Bemelmans, oprichter en fan-ergizer van Fan Factory, legt uit waarom hij over dit onderwerp een lezing wilde laten houden:

Welke gelukscompetenties zien we terug bij Fan Factory en hoe kunnen we ons laten inspireren? Communitybuilding, Positiviteitsvaardigheid en Excelleren met gemak, zo blijkt uit een interview met fan-atiekeling Eline Postma, verantwoordelijk voor medewerkersbetrokkenheid en events. Lees hieronder hoe ze dat doen:

Communitybuilding

In het team ligt de focus op het met elkaar verbinden als personen. Ze willen zo privé en werk juist niet scheiden maar elkaar echt als mens leren kennen. Hoe doen ze dat? Communitybuilding geef je vorm door rituelen. Hoe richt je rituelen in? Lees hier de tips:

  • Maak een persoonlijk rondje op aan het begin van de week. Fan Factory heeft hiervoor in de weekstart op maandag een moment ingericht om te horen hoe ieders weekend was. Een mooie aanloop voordat je inzoomt op je werkweek.
  • Kom maandelijks bij elkaar. Zo hebben zij de ROAST – een gezellige team BBQ op de Green Egg als afsluiting van de team meeting.
  • Zorg dat je regelmatig buiten komt. Er is elke dag tijd voor een wandeling na de lunch.
  • Richt een plezier-kwartier in. Een kwartier waarin je even het werk neerlegt en plezier maken met elkaar. Dat kan variëren van ijsje halen tot een potje voetbal.

 

Positiviteitsvaardigheid  

Daar waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar ook successen. Bij sommige organisaties die grote opdrachten binnen halen, zet de Raad van Bestuur een handtekening onder de order en verder hoor je er niemand meer over. Zo niet bij deze organisatie. Een succes wordt uitbundig gevierd. Hoe?

  • Maak je successen zichtbaar. Plaats een een hele rij confetti-kanonnen aan de wand op het kantoor. Vier het succes door samen een confetti-kanon af te schieten als er iets goed is gegaan. Hang vervolgens het kanon (leeg) terug met een kaartje eraan waarop de reden zichtbaar is.  Zo kun je altijd terugkijken op je successen in het team. Én, de baas gaat stofzuigen!
  •  Verwelkom een nieuwe medewerker met blijde boodschappen. In de eerste week dat Willemijn kwam werken kreeg zij een envelop met daarin kaarten en briefjes met persoonlijke boodschappen. Een goed begin en positieve start is het halve werk.

 

Excelleren met gemak (nét buiten je comfort zone, maar op basis van talent en uitdaging)  en  Spelen

  • Neem in je kernwaarde op dat er ruimte is om te experimenteren en uit te proberen. Een van de kernwaarden bij Fan Factory is Durfgraag. Met als slogan de bekende uitspraak van Pipi Langkous: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
  • Geen functies maar natuurlijke talenten als basis van waaruit je werkt. Zorg dat je een helder profiel maakt op basis van persoonlijkheidstesten. In dit geval maken zij gebruik van het ODC-profiel (Odin Development Compas). Ga na waar iemands natuurlijke kracht ligt en focus daarop qua ontwikkeling. Gebruik dit we als basis voor de invulling van ieders rol en groeitraject. Dan ga je gemakkelijk excelleren.
  • Learning by doing is het credo bij Fan Factory. Ook stagiaires krijgen meteen veel verantwoordelijkheid, onder begeleiding van een senior consultant. Je mag fouten maken en deze corrigeren onder begeleiding van een senior, zodat klanten geen last ervan hebben.

 

Kijk hier hoe Fan Factory  hun genodigden heeft geïnspireerd en wat zij van de lezing hebben meegenomen: