De gelukscompetenties van Hutten

Cateringbedrijf Hutten timmert flink aan de weg. Onder leiding van directeur Bob Hutten is het bedrijf enorm gegroeid. Hutten is van oorsprong een cateringbedrijf en biedt diverse diensten aan: het is actief in de zorg (Care & Cure), levert bedrijfscatering in kantines, hospitality-diensten, exploiteert een schouwburg, diverse restaurants en evenementenlocaties en is cateraar aan huis bij zakelijke en particuliere evenementen op (eigen) locaties en op festivals. Het bedrijf is de initiatiefnemer van een innovatieplatform voor nieuwe concepten in catering en voedsel. Ten slotte is Hutten de drijvende kracht van ‘de Verspillingsfabriek’, een bedrijfsonderdeel waar een grootschalig antwoord gegeven wordt op de voedselverspilling en waar tevens mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam zijn.

Geluk staat bij Hutten hoog in het vaandel. Op de website (www.hutten.eu, 2016) verkondigt het bedrijf: ‘Hutten voegt met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken toe aan een beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. Voor opdrachtgevers, hun gasten en medewerkers, voor de samenleving. Medewerkers heten bij ons samenwerkers. Want we doen het samen. Geluk loopt daar als een rode draad doorheen, want gelukkige samenwerkers dragen met passie hun werk uit. Zo kunnen ze geluk overbrengen op andere mensen en hen een uniek moment of waardevolle belevenis bezorgen. Elke dag kunnen en mogen we zo onderscheidend zijn en willen we van betekenis zijn. Meer aandacht, daarmee maken we het verschil.’

Op het congres GelukWerkT (Zwolle, 2015) hoorde ik Bob Hutten als keynote speaker open en eerlijk spreken over zijn worsteling om geluk in het bedrijf in te voeren. Hutten is hierbij niet over één nacht ijs gegaan en is er al sinds 2007 mee bezig. Inmiddels mag het bedrijf er de vruchten van plukken.

Samen met Bob geef ik een Masterclass Geluk bij Hutten zelf:

Jaar na jaar valt Hutten in de prijzen, zoals in de categorieën Best Managed Companies, MVO Prijs, HR top honderd, Foodstep Nationaal Catering Onderzoek, Gastvrijheidszorg Award en Beste Werkgever. Ook wordt het bedrijf geregeld genomineerd, zoals een de nominatie voor Snelst Groeiend Bedrijf van Nederland.

Wat zegt Bob Hutten zelf over gelukscompetenties?

 

Wat kunnen we leren van de gelukscompetenties bij Hutten?

Geluksbewustzijn

  • Maak geluk bespreekbaar in functioneringsgesprekken. De medewerkers – of zoals Hutten ze noemt: ’samenwerkers’ – vullen voor ieder functioneringsgesprek een vragenlijst in die een aantal zaken meet om werkgeluk inzichtelijk te maken, zoals werkplezier, relaties, betekenis, talentontwikkeling, persoonlijk leiderschap en vitaliteit.
  • Maak geluk onderdeel van je HRM-beleidsplan. In het overzicht van het HRM-beleid van Hutten vind je geluk terug onder ‘Geluk & Talentmanagement’ (Workshop GelukWerkT, 2015).

 

Betekenisgeving

  • Maak betekenisgeving een van je pijlers. ‘Echt van betekenis zijn’, kopt de website van Hutten. Aan de telefoon wordt geregeld gevraagd: “Wat kunnen we voor u betekenen?”
  • Op het hoofdkantoor ligt een boek met persoonlijke verhalen: het zijn visiestukken van het zogeheten kernteam, zoals Hutten het eigen managementteam noemt. Stuk voor stuk beschrijft iedere manager hoe hij of zij van betekenis wil zijn voor Hutten in de toekomst. Het zijn persoonlijke statements, die alle medewerkers, klanten en leveranciers daar ter plekke kunnen inzien.

 

Gastheerschap/gastvrouwschap

  • Ontwerp je gastvrijheidsarchitectuur van begin tot eind. Als je het bedrijfsterrein bij het hoofdkantoor van Hutten op komt, staan er geen gewone bordjes als aanwijzer waar je als bezoeker kunt parkeren, maar parkeerbordjes met een tekst die je welkom heet: ‘Leuk dat u er bent.’ Op het parkeerterrein schalt welkomstmuziek uit luidsprekers. Op tafels staan karafjes met vers water, op smaak gebracht met vers fruit en frisgroene muntblaadjes. Het geeft meteen een fleurige aanblik. Bij het verlaten word je herinnerd aan geluk door de tekst: ‘Gaat u gelukkig weg of gelukkig weg?’
  • Laat de klant zich zo op zijn gemak voelen dat hij spreekwoordelijk zijn jas uit trekt. Wat me opviel toen ik een bijeenkomst bij Hutten bijwoonde, was de hartelijke begroeting en de persoonlijke aandacht die gegeven werd. Toen ik Bob Hutten hoorde spreken op het congres GelukWerkT, zag ik een man die sprak vanuit zijn hart over een ideaal – geluk – in de weerbarstige werkelijkheid van de werkvloer, zonder enige opsmuk. Het zijn uitnodigingen om authentieke gesprekken te voeren.

 

Communitybuilding & passend geven en ontvangen

  • Hutten stimuleert een ‘deeleconomie’ door een ‘sharing community’ te starten. Het bedrijf heeft onderzocht welke spullen zelden worden gebruikt, duur in aankoop zijn en gemakkelijk om in bruikleen te geven. Deze spullen – denk hierbij aan een hogedrukspuit, een boor en andere huis-tuin-en-keuken machines – staan opgeslagen in het centrale magazijn waar de ‘samenwerkers’, zoals Hutten de medewerkers noemt, deze spullen kunnen lenen. Maar het gaat verder dan dat: via een interne ‘Facebook’-site, MijnHutten, kunnen medewerkers aan elkaar diensten en spullen vragen of aanbieden.
  • Gebruik ‘storytelling’: biedt een digitaal platform aan (MijnHutten) waar ‘het verhaal’ van een medewerker zichtbaar wordt. Dit kan door bijvoorbeeld medewerkers in het zonnetje te zetten; een verhaal dat door andere medewerkers via een ‘like’ aandacht krijgt. Ondanks dat Hutten een groot bedrijf is geworden, verspreid over vestigingen in heel Nederland, wordt door een persoonlijk verhaal en een foto de werkelijkheid van een succes tastbaar. Een goede manier om positiviteitsresonantie door te geven. Mocht er een minder rooskleurige situatie zijn, dan kan een medewerker aan de andere kant ook steun en troost vinden door reacties via het digitale platform. Ook dit meeleven kan leiden tot positiviteitsresonantie.
  • Geef ruimte om spontaan activiteiten te organiseren in het bedrijf. Samen lachen, samen doen en samen organiseren resulteert in een hogere medewerkersbetrokkenheid en meer sociale cohesie. Zo kan het gebeuren dat iemand bij Hutten een hobby heeft en graag in de vrije tijd een bijeenkomst wil organiseren voor collega’s. Degenen die zich daartoe aangetrokken voelen, doen mee. Ook dit verhaal wordt gedeeld via het interne digitale platform MijnHutten.

 

Verknopen

  • Geef op een creatieve manier vorm aan de intentie om met aandacht betrokken te zijn bij het leven van de medewerker. Medewerkers kunnen bij levensgebeurtenissen symbolische verhuiscadeautjes met een culinaire knipoog ontvangen. Bij een nieuwe functie een garde of klopper met een begeleidende tekst zoals ‘het klopt weer’. Bij een trouwerij bijvoorbeeld een grote soeppan met een begeleidende tekst die verwijst naar ‘voor elkaar zorgen’. Bij de geboorte van een kind een cadeau om het kind welkom te heten in de Hutten-familie met een wens zoals ‘geniet en verwonder’. Het kan ook zitten in kleine dingen, zoals een energiedrankje op tafel zetten bij een collega die kwakkelt met zijn gezondheid, met de tekst ‘volgens mij kan je dit goed gebruiken’. Wat telt, is of de intentie merkbaar is achter het gebaar.
  • Voorkom dat je pas aandacht geeft aan een medewerker als deze ziek wordt. Wordt deelgenoot van het leven van de medewerker op zowel pijn- als geluksmomenten. Hutten heeft een overzicht met tips hoe een leidinggevende zou kunnen reageren op pijn- en geluksmomenten. Geef aandacht in de vorm van kleine acties.
  • Denk oplossingsgericht mee met de medewerker als er sprake is van ziekteverzuim. Voorkom ziekteverzuim door kleine attenties. Als een medewerker weinig energie heeft en kwakkelt met een verkoudheid, kan een vriendelijk gebaar al veel doen. Zet bijvoorbeeld een energiedrankje zoals een groene smoothie op het bureau met de tekst ‘volgens mij kan je wel wat energie gebruiken’.

 

Spelen

  • ‘Systemen, processen en procedures zijn niet leidend, maar mensen zijn leidend’, stelt Hutten in zijn TEDxtalk (10 juni 2016). Dit principe is volgens hem een van de belangrijke redenen dat het bedrijf veel kansen creëert en veel prijzen wint.

Door de continue en onvermoeibare inzet voor werkgeluk mag ik Bob Hutten nomineren voor Geluksmanager van het Jaar tijdens een van de opleidingsdagen tot werkgelukdeskundige die ik geef:

Wil je ook de opleiding tot werkgelukdeskundige volgen en tijdens de opleidingsdagen proeven aan werkgeluk bij organisaties? Klik hier voor meer informatie.