Bestuur kiest voor werkgeluk. Bestuurder van Dé Provinciale Kraamzorg / Lunavi Kraamzorg Janine Kliphuis aan het woord

Bestuur kiest voor werkgeluk. En dan? Toen de twee teamcoaches van Dé Provinciale Kraamzorg en Lunavi Kraamzorg mij benaderden om hen te ondersteunen werkgeluk uit te rollen, was het bestuurder Janine Kliphuis die er een klap op gaf. Na beraad met het management team en mijn introductie over werkgeluk in de kraamzorg, mocht ik van start om deze kraamzorg organisatie te helpen werkgeluk te integreren.

Bestuurder aan het woord

En vanaf  de zomer 2022 volgen we de ontwikkeling op de voet. Vanaf dat moment interview ik Janine als bestuurder. Ieder interview was te bekijken op mijn YouTube kanaal Veronique @ Chief Happiness Officer Teams.

In het onderstaande interview (juli 2022) vertelt Janine waarom deze organisatie koos voor werkgeluk:

  • “We willen graag dat de medewerkers geluk uitstralen.”
  • “In deze kraamzorg organisatie geven we al veel aandacht en waardering.” Ondanks dat er veel aandacht en waardering wordt gegeven, was er gemopper op de werkvloer. Hier liep het management op vast. Werkgeluk zat nog wel in de ‘portefeuille’ van de teamcoaches. De teamcoaches besloten mijn hulp in te roepen om werkgeluk te laten beklijven in de organisatie. Een moedige keuze, zoals ik eerder beschreef in mijn blog werkgeluk in tijden van een zorginfarct.
  • “We willen onderzoeken wat de elementen zijn om werkgeluk: wat bepaalt dat medewerkers werkgeluk ervaren? Hoe zorgen we ervoor dat ze daar meer eigen regie?”

#1 Klik op de afbeelding om naar de video te gaan

Zicht op Werkgeluk

Opvallend was hoe volhardend zij was in werkgeluk. Als onderdeel van het werkgeluk traject vroeg ik niet alleen de teamcoaches om geluksgesprekken te voeren, maar ook aan Janine om geluksgesprekken te voeren met de managers.

Door de gesprekken kwam het gesprek over werkgeluk op gang. In het tweede interview (augustus 2022) vertelt Janine:

  • “Het zijn de kleine dingen die het ‘em doen. Een mooi gesprek, een klein succesje.
  • De balans tussen werk en privé is belangrijk. Als er privé iets speelt, neem je dat ook mee naar het werk.
  • De organisatie verstuurde een kaart die door de teamcoaches speciaal was ontwikkeld om medewerkers tijdens de drukke zomer een hart onder de riem te steken.

#2 Klik op de afbeelding om naar de video te gaan

Strategie dag management team, staf en teamcoaches

Een belangrijke stap voor de organisatie was de strategie dag met het voltallige management team, een aantal stafleden en de teamcoaches om met elkaar de kick off te geven aan werkgeluk.

In het derde interview (oktober 2022) interview ik Janine nadat het voltallige MT is getraind. Haar ontdekkingen:

  • Werkgeluk was abstract en door het concreter in te vullen wordt het meer zichtbaar,
  • Het is geen eenmalig iets. Werkgeluk willen we in de organisatie verankeren. Juist in deze tijd is het heel hard nodig.
  • Nu is het tijd om te oefenen met gelukscompetenties. De uitdagingen worden niet minder, maar je gaat er anders mee om.

Tijdens de strategie dag hebben we de Authentieke Dialoog als teamcoachingsinstrument ingezet. Tijdens deze Authentieke Dialoog ontstonden twee belangrijke besluiten: de organisatie omarmt het woord Werkgeluk – in plaats van een afgeleide daarvan – én het voltallige MT verklaarde zichzelf geluksambassadeurs.

Manager zorgteams

Mijn geluk begon bij een werkgever die werkgeluk hoog in het vaandel heeft staan, en niet terugdeinsde om Veronique Kilian in de arm te nemen. Een geleerde kundige dame die naast boeken schrijven zoveel meer gedaan heeft. Ze heeft ons laagdrempelig begeleid naar een positiever en gelukkiger managementteam.

De strategiedag was helder en verrijkend. Ze is rustig, duidelijk, houd de dag strak en inspirerend. Veronique haalt je letterlijk achter je bureau vandaan en laat zien wat samenwerken is. Ze liet ons af en toe heerlijk lachen. De Authentieke Dialoog passen we nu al toe bij de teamoverleggen.

Samen met de teamcoaches en werkgelukambassadeurs gaan we als MT onder de begeleiding van Veronique het werkgeluk als een olievlek door de organisatie verspreiden. De eerste stappen zijn al een groot succes. Ingrid Slenders – Willems, manager zorgteams

#3: Klik op de afbeelding om naar de video te gaan

Gecertificeerd na de opleiding tot werkgelukdeskundige

Als onderdeel van de opleiding tot werkgelukdeskundige en teamflow-coach voeren de teamcoaches zes geluksgesprekken en faciliteren ze zelf twee Authentieke Dialogen. Zij

Veronique neemt je mee in de theorie van werkgeluk en sluit daarbij nauwkeurig aan bij de individuele leerstijlen.

Door de ervaring en kennis in een heel breed scala, heeft ze altijd een passend voorbeeld bij de theorie. Ze denkt mee en heeft een eigen idee over dingen, maar kan dat ook aanpassen als er andere inzichten zijn. Veronique is ontzettend inspirerend. Elke lesdag vloog voorbij. Kamille Dieleman, teamcoach en werkgelukdeskundige

Het moment is aangebroken dat ik met werkgelukkige herinneringen kan terugdenken aan Veronique als opleider tot Chief Happiness Officer (CHO). Haar brede deskundigheid en aanstekelijk enthousiasme waren een grote inspiratiebron.

Ik heb Veronique ervaren als gedegen en betrouwbaar, in woord en daad. Bedankt Veronique voor de bagage die mijn collega Kamille Dieleman en ik van je hebben ontvangen om het project werkgeluk verder als teamcoach te kunnen uitdragen bij Dé Provinciale Kraamzorg/ Lunavi Kraamzorg. Trees Nulden, teamcoach en werkgelukdeskundige

 

De vruchten plukken

In de laatste maand van het jaar (december 2022) beginnen de eerste vruchten geplukt te worden.

Tijdens de lokale regiobijeenkomsten die voor de kerst worden gehouden, wordt werkgeluk in de presentatie meegenomen en toegelicht. Degene die er op dat moment bij is –  bestuurder en/of manager en/of teamcoach – begeleidt een check in met een moment waarop medewerkers geluk hebben ervaren. Janine blikt terug:

  • Door de check in merk je dat er een sfeer verandering ontstaat. Door de kleine momenten van geluk te bespreken, ga je de mooie momenten beter zien.
  • We zijn begonnen met een kleine groep, namelijk de teamcoaches en stap voor stap willen we het meer uitbreiden, met geluksambassadeurs en verder  delen in de organisatie
  • We blijven realistisch: de arbeidsmarkt blijft krap, en de werkdruk wordt niet anders. Maar je gaat anders naar situaties kijken doordat je je ‘higher brain’  gebruikt.

#4 Klik op de afbeelding om naar de video te gaan

 

Geluksambassadeurs

Tijdens de in-company opleiding werkte ik aan de hand van Scrum aan kleine successen om werkgeluk zichtbaar te maken. Dit fundament begon grotere effecten te krijgen door in januari 2023 te starten met geluksambassadeurs. Deze groep, die we in de laatste maanden van 2022 hadden verzameld, kwam in januari 2023 voor het eerst bij elkaar. En toen ging het als een speer.

Janine opende de eerste bijeenkomst als blijk van steun. In twee uur faciliteerde ik de bijeenkomst om de creatieve kracht van deze groep naar boven te halen. De ruimte was gevuld met enthousiasme en positiviteit. Een heus werkgeluk manifest ontstond!

Werkgeluk Manifest

Het werkgeluk manifest was de basis voor een gezamenlijk programma over werkgeluk. Niet verplicht gesteld, maar wel uitgenodigd. Een kleine groep van minder dan twintig geluksambassadeurs met stafleden en teamcoaches, in samenwerking met de managers, zorgden ervoor dat er ruim 100 aanmeldingen binnen kwamen op het werkgeluk event die gehouden werd op de internationale dag van het geluk (World Happiness Day).

Geluksbestuurder van het jaar

De kracht en inspiratie van leiderschap is onontbeerlijk. Op deze dag mocht ik dan ook aan Janine Kliphuis de Award uitreiken als Geluksbestuurder van het jaar.

Maak jouw werkgeluk concreet

praktisch toepasbaar – vernieuwend én met praktijkcases

Deel dit bericht

Populair

Categorieën

Laten we een afspraak maken!

Wil je graag meer handvatten hoe je tot je recht komt, in je element bent en positieve invloed uitoefent in je team. In welke ontwikkelingsfase jij en of het team ook zit.

Vul het formulier hieronder in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Contact Informatie
Beantwoord de volgende vragen