Gelukscompetenties met Bob Hutten

Ik kijk terug op een geslaagde Masterclass die ik op 28 juni bij Hutten organiseerde in Veghel, samen met Bob Hutten, directeur van het gelijknamige bedrijf. En ik voel me superblij over wat we neergezet hebben. Kijk hier naar wat Bob zegt over geluk en de taal van gelukscompetenties:

Annemarie, marketeer bij Hutten, interviewde mij recentelijk. Lees hieronder haar artikel dat geplaatst werd op de website van Hutten:

Bij Hutten is het geluk van onze samenwerkers al jaren het uitgangspunt van ons HR-beleid. We vinden het dan ook gaaf om te merken dat steeds meer mensen en organisaties zich bezighouden met het geluk van hun medewerkers. Wat ook jouw doel is: minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatie, meer groei, het levert altijd iets op. Het belangrijkste? Mensen die met meer plezier werken en tevreden zijn. Dat is pure ‘winst’. Maar hoe ga je aan de slag met geluk? Veronique Kilian schreef er een boek over: ‘Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties’.

Waarom een boek over gelukscompetenties? “Om een aantal redenen. Ten eerste blijkt uit de geluksliteratuur dat je kunt leren om gelukkig te zijn, ook op je werk”, zegt Veronique. “Mensen hebben het verlangen om gelukkig te zijn, maar de natuurlijke neiging van ons brein is om vooral aandacht te geven aan wat er mis is, aan wat ontbreekt, of nog niet goed genoeg is. Ik ben opgegroeid met veel kritiek, een perspectief van ‘nooit goed genoeg’ en focus op vervelende dingen die zouden kunnen gebeuren. Dat hakte erin, zakte diep in mijn onderbewuste en bevorderde geen geluksstemming. Het was eigenlijk een soort ‘negativiteitstraining’. Ik besloot: als je een negativiteitstraining hebt gehad, dan kun je het ook omdraaien en geluk trainen. Negativiteit vernauwt ons perspectief en maakt minder gelukkig. Een geluksgevoel helpt de hersenen om meer mogelijkheden te zien, kansen te grijpen en creatiever te worden. Ik ben zelf dagelijks bezig met gelukstraining en ik zie dat het zijn vruchten afwerpt. Als trainer kan en wil ik dit doorgeven en anderen trainen in geluk. Geluk brengt floreren van jezelf én anderen. Maar dan moet je wel weten hoe. Bij gelukstraining komt het er bijvoorbeeld op aan dat je weet hoe je een geluksstemming kunt vasthouden, ook bij veel werkdruk of tegenslagen, en hoe je een geluksgevoel herkent als een belangrijke richtingaanwijzer bij de keuzes die je maakt.”

Alles draait om authenticiteit

Veronique vervolgt: “Ten tweede zetten veel bedrijven nog in op het ontwikkelen van traditionele competenties als stressbestendigheid, doorzettingsvermogen en kostenbewustzijn. Maar over gelukscompetenties gaat het niet. Met gelukscompetenties heb je een nieuwe invalshoek om geluk op het werk concreet te maken.” “Ten derde wilde ik handvatten geven om geluk echt te vermeerderen op plekken waar mensen met elkaar samenwerken met alle kansen en uitdagingen die erbij horen: op het werk. Het heeft geen zin om geluk op de agenda te zetten als je geen oprechte intenties hebt. Alles draait om authenticiteit. Wil je uiteindelijk geluk implementeren in een organisatie, dan moet je dus wel bij jezelf beginnen. Daarom ga je eerst met jezelf aan de slag, vervolgens met anderen en daarna in de organisatie. Op deze drie niveaus heb ik dan ook gedragsvoorbeelden beschreven bij de gelukscompetenties. Zo geeft het zowel handvatten voor jezelf als handvatten voor een leidinggevende.” Het boek van Veronique geeft een mooie samenvatting en overzichten van geluksliteratuur, uitleg van 25 gelukscompetenties, concrete voorbeelden, tips en oefeningen. Maar zonder oog voor de organisatiecontext heeft dit niet veel zin. Daarom staat er ook een implementatieplan in het boek.

Feel, fly, flourish

Veronique ging in gesprek met verschillende bedrijven die floreerden door geluk centraal te stellen. Dat inspireerde haar. “Ik heb een stappenplan ontwikkeld dat ik Feel – Fly – Flourish noem. Onderzoekers hebben ontdekt dat je door het oproepen van een geluksgevoel een positieve spiraal kunt inzetten. Als je vaak genoeg een geluksspiraal aanzet, ga je vaker geluk ervaren. Zo krijg je er meer grip op. Als je zover bent, zit je in de fly-fase. Dan wordt het langzaam een stemming. Daardoor ben je minder vatbaar voor negatieve emoties, kun je gemakkelijker met tegenslagen omgaan, en kan je het geluksbewustzijn samen met anderen vermeerderen. In de laatste fase zit je in de flourish-fase, dan trek je meer klanten aan, je diensten en producten worden beter en je gaat zowel persoonlijk als in je business groeien omdat je meer zelfvertrouwen hebt opgebouwd, kansen hebt gepakt om je verder te ontwikkelen en positiviteit uitstraalt. Door regelmatig geluk te trainen, ga je floreren.”

Veronique kent veel voorbeelden uit de praktijk. Ze interviewde mensen in bedrijven en werkte als coach ook direct met medewerkers. “In mijn werk zag ik dat steeds meer mensen in de ‘overlevingsstand’ blijven hangen. Langer doorwerken dan goed voor je is, geen nee durven zeggen, tegen beter weten in handelen door alles te rechtvaardigen en gevoel uitschakelen. Als je daar zit, is het lastig om bij geluk te komen. Als transformatiecoach help ik mensen om uit de overleving te stappen en te kiezen voor geluk. Je kunt dat echt sturen en trainen.”

Aan de slag

Geluk leidt tot succes dus. In cijfers: 21 % vermeerdering van de productiviteit, 45% minder verloop en 37 % minder ziekteverzuim. In het boek van Veronique staat een uitgebreid implementatieplan en een ‘competentiewoordenboek’. Je vindt er inspirerende beschrijvingen van gelukscompetenties. Een greep uit de lijst: alignment, passend geven en ontvangen, persoonlijk leiderschap, overvloedsdenken, verbindend communiceren, out of the box denken en duurzaam ondernemerschap. Verder staan er in het boek ook bedrijfscases die laten zien hoe gelukscompetenties al worden toegepast. Een van die cases betreft Hutten.

Wil je ook een Masterclass Geluk bijwonen of organiseren bij jouw bedrijf? Laten we contact hebben hoe ik van betekenis kan zijn voor je! Meer informatie www.trainjegelukscompetenties.nl

Veronique Kilian studeerde af in Sociale Wetenschappen, met als specialisaties psychologie, management en cultuur. Na twintig jaar organisatieadvies en HR training & coaching besloot ze ook actief bij te dragen aan geluk op het werk. Eerder schreef Veronique het Handboek Teamcoaching en Intervisie met de Authentieke Dialoog. Veronique geeft geregeld lezingen, workshops en (in company) teamtrainingen.