De 7 geheimen van energiemanagement om toe te passen

‘Zitten is het nieuwe roken’, stelt professor Frank Backx, hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht. De meeste mensen die op kantoor werken zitten zeker acht uur stil zitten, vertelt het NRC vorig jaar. Dat levert schade op voor de gezondheid. Drie uur tv kijken is net zo schadelijk als acht uur bureauwerk. aar komt nog Kan je nagaan wat er gebeurt als je overdag acht uur zit én ’s avonds nog eens drie uur een filmpje kijkt….Maar dat is het nog niet alleen. Veel bureauwerk leidt tot te veel energie in het hoofd, (lage) rug- en schouderklachten, vermoeidheid en verminderde energie. Niet bevorderlijk voor werkgeluk.

Naast de fysieke klachten als consequentie van te lang zitten heb je ook nog te maken met negatieve emoties als frustratie of irritatie waardoor je stresshormonen aanmaakt. Door turbulente tijden, snelle veranderingen en psychologische (werk)druk hebben zelfs 1 op de 4 mensen last van chronische stress, zo blijkt uit onderzoek. Stresshormonen houden zich niet aan werktijden van 09.00 tot 17.00 uur en circuleren ook na het werk en ’s nachts door het lichaam. Dit kost ontzettend veel energie en we kunnen ons zowel lichamelijk als geestelijk onvoldoende opladen.

Het magazine Management Team geeft in een tipoverzicht allerlei manieren aan om dat te veel zitten op een praktische manier te verhelpen, zoals een deskbike, lunchwandelen en bewustwordingstrainingen. Maar er is nog een manier om er anders mee om te gaan. Dat zijn de oefeningen die de Chinese vitaliteitskunde healing tao biedt. Jarenlang zijn deze healing tao technieken geheim gebleven. Tegenwoordig zijn ze overvloedig te vinden in diverse boeken, en zijn instructeurs wereldwijd verspreid. Zelf ben ik in 2009 begonnen mezelf deze healing tao technieken eigen te maken en inmiddels gecertificeerd als healing tao trainer. Lees hier zeven manieren hoe healing tao je kan helpen.

 

Zeven tips waarmee je jouw energielevel kunt verbeteren met healing tao technieken:

1.   Leer actief je autonome zenuwstelsel te beïnvloeden

Je autonome zenuwstelsel regelt onderbewuste functies, zoals de ademhaling, spijsvertering en hartslag. Negatieve emoties en gedachten zetten onbewust de freeze, fight, flight reactie in gang die het autonome zenuwstelsel negatief beïnvloeden. Met de zogenaamde Innerlijke Glimlach oefeningen help je jouw lichaam zich op een dieper niveau te ontspannen en beïnvloed je jouw autonome zenuwstelsel op een positieve manier. De innerlijke glimlach is de start van alle healing tao oefeningen.

2.   Ontlaad negatieve emoties en haal positieve emoties binnen

Volgens de healing tao zijn negatieve en positieve emoties verbonden met vitale organen. De zogenaamde Helende Klanken helpen je met visualisatietechnieken en soundhealing om negatieve emoties af te voeren en ruimte te geven aan positieve emoties.

3.   Ontspan en ontkramp je psoas spier

Een te strakke of verkrampte psoas spier ontstaat door te veel stress, of te lang zitten – of je nu te lang achter het bureau zit, in de auto of voor de televisie. Deze psoas spier is verbonden met je nieren, die reageren op stress doordat de bijnieren stress hormonen aanmaken. Met de zogenaamde tao yin oefeningen ontkramp je niet alleen je psoas spier, maar geef je ook je nieren de gelegenheid om stressenergie af te voeren.

4.   Train je second brain

Wetenschapper Michael Gershon ontdekte als dat je buik overeenkomsten heeft met je hersenen. Hij noemde dit je ‘second brain’. Een schone buik zorgt voor een helder hoofd. In de healing tao noemen we dit het trainen van je ‘buikhersenen’. Veel denkwerk achter je bureau zorgt voor te veel energie in het hoofd. Met diverse tantien chi kungs leer je je energie te verzamelen in je buik in plaats van je hoofd. Dat maakt je hoofd weer vrij. Dit is wel zo handig als je veel denkwerk moet doen.

5.   Zorg dat je je innerlijke snelweg van energiebanen vrij en gevoed is

De zogenaamde MicroCosmicOrbit is een soort hoofdsnelweg die energie verdeelt in je lichaam. Als je leert deze hoofdsnelweg goed te voeden, werkt het als een irrigatiesysteem: de rest van je lichaam heeft er profijt van. De oefening Openen van je hemelse kringloopleert je bewuster dit irrigatiesysteem van energie te voeden.

6.   Leer letterlijk in je kracht staan

Conflicten, onder druk gezet worden en je aandacht steeds aan anderen moeten geven kost veel energie. De zogenaamde IJzeren Hemd oefeningen helpen je om een houding te vinden waarbij je letterlijk en figuurlijk druk van buitenaf kunt afvoeren. Daarnaast is het een goede oefening voor je rug en schouders. Voor de IJzeren Hemd oefeningen leer je een scala van technieken: je aandacht in je krachtcentrum houden, je bekken op de juiste manier kantelen zodat je rug recht staat, je schouders ontspannen, je hartpunten openen terwijl je jezelf toch beschermt en vooral gegrond staan voor jezelf. De IJzeren Hemd leert je jouw structuur te gebruiken zodat je zonder tegen te stribbelen of te vechten en zonder spierkracht tegenstand kan weerstaan.

7.   Je overtollige energie uit je hoofd afvoeren

Vaak zie ik dat deelnemers die Healing Tao oefeningen doen, beginnen te gapen. Gapen is een manier van ontgiften en ontspannen. Daar hoef je niets voor te doen, het gaat vanzelf, Wat we wel actief doen is het zogenaamde ‘venten’: technieken die de overtollige energie uit een (overactief) hoofd naar beneden laat zakken. Chi Kungs en het toepassen van Helende Klanken worden altijd afgesloten met venten. Na de oefening is er ‘wu wei’: niets doen. Laat de oefening het werk doen en rust uit.

 

Ik geef jaartrainingen energiemanagement healing tao in een groepje van maximaal 6 deelnemers. Tijdens de jaartraining trainen we onder andere de gelukscompetenties Herstellingsvermogen, Ontspanningsvermogen, Persoonlijk Leiderschap en Verbindend communiceren. Wil je mee doen aan de jaartraining? Stuur me een bericht voor data of voor een plaatsing op de wachtlijst.