Boek schrijven? Een kijkje achter de schermen bij Leidinggeven aan zelforganisatie.

Boek in gedachten? Hoe publiceer je een boek? Hoe lang doe je erover? Wat moet je ervoor doen? Mijn eerste twee boeken heb ik in eigen beheer geschreven, maar een boek via een uitgever publiceren heeft weer nieuwe inzichten gegeven. Lees hier het verhaal van mijn derde boek Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? dat de top 10 heeft gehaald van managementboeken.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Om inspirerende praktijkvoorbeelden te verzamelen heb ik interviews gehouden onder leiders die in staat bleken om zelforganisatie en werkgeluk te combineren. Zo sprak ik bijvoorbeeld Mark Vletter van Voys, Henny de Haas van Hoppenbrouwers en Ralph Deguelle van Kabisa. Deze interviews verwerkte ik in de Chief Happiness Officer Podcast. Het is goed om deze best practices al beschikbaar te hebben als je je boek schrijft.

Publicatievoorstel

Toen ik het grootste deel van mijn hoofdstukken geschreven had, werd het tijd voor een publicatievoorstel. Dat is zeker niet iets dat je zo één, twee, drie schrijft. Het publicatievoorstel overtuigt uitgevers (of niet) of ze willen investeren in je boek. Eerst schreef ik het publicatievoorstel volgens het format van Boekenbusiness en met hulp van Suzanna van der Laan voltooide ik het stuk. En dat leidde tot een contract met Van Duuren Management, waar ik super blij mee ben. Een geweldige uitgever van managementboeken. Zij krijgen meer dan 200 aanvragen per jaar en geven er in deze tijd zo’n 30 uit. Dus wat een superkans is dit!

De titel

Wat is een goede titel die nieuwsgierig maakt en de lading dekt? Welke woorden worden gezocht volgens de SEO? En in hoeverre betrek je deze woorden in de titel? Hoe bereik je jouw doelgroep? Allemaal vragen die erbij komen kijken bij het vinden van de titel. Een titel die ik – in dit geval – uiteraard met de uitgever heb overlegd.

Je begint met een aantal “werktitels” in je publicatievoorstel. En daarna ga je precies formuleren. Leiden of Leidinggeven? Zelfsturing of zelforganisatie? Teambuilding of teamcoaching? Keuzes die belangrijk zijn voor om goed gevonden te worden. Daarom heb ik een SEO onderzoek laten uitvoeren over de trefwoorden. En uiteraard moeten de trefwoorden wel de lading dekken van je boek. Zelfsturing is heel actueel en scoort dan ook hoog in de SEO. Zelfsturing ontdekte ik als een noodzakelijke vaardigheid om zelforganisatie mogelijk te maken. Daarom staat zelforganisatie in de titel en komt zelfsturing wel terug in het boek. Er zijn andere woorden die ook hoog scoren en meer de lading dekken. Vervolgens gespard met een aantal mensen uit mijn doelgroep. Zo kwamen we op Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Najaarsbrochure

Vervolgens komt de tekst voor de najaarsbrochure. Hé, ik heb toch al een tekst geschreven, kunnen we die niet hergebruiken? Nee. Een publicatievoorstel is om uitgevers te overtuigen. Een najaarsbrochure is om boekhandels te overtuigen. En de omslagtekst is voor de lezers. In een najaarbrochure word gevraagd: De titel; De ondertitel; Tekst met je USP (Unique Selling Points) van max 200 woorden; Een quote; Over de auteur; En een professionele foto – liggend.

Ik las bij de instructies: “De foto is liggend, niet jij”. Wat een giller. Zijn er auteurs die ervoor gaan liggen met hun boek op hun buik voor de najaarsbrochure?

En tot slot: Technische gegevens, zoals de afmetingen van je boek. We besloten er ook een “stempel” bij te zetten op de cover. Eerst: “Met inspirerende handvatten en direct toepasbare handvatten”. Later hebben we het ingekort tot “met direct toepasbare handvatten”.

De Cover

Hoe maak je een mooie voorkant van het boek die de aandacht trekt en de juiste symbooltaal spreekt? Welke lettertype gebruik je? In de eerste instantie ging ik aan de slag met een eigen vormgever. Na een zoektocht over allerlei omslagen en verbeterde versies, kwamen we bij een ontwerp uit. Maar het was het net niet. We besloten om de cover te gebruiken voor de najaarsbrochure en een nieuwe voorkant te maken met een andere vormgever. De najaarsbrochure werd opgemaakt door de uitgever en verzonden in de folder naar alle uitgevers.

boek

Het vinden van de juiste cover

Wist je dat een vormgever die voor een uitgever werkt meerdere soorten covers voorstelt op basis van de titel? En dat je op basis daarvan steeds één thema steeds uitwerkt. Je maakt telkens nieuwe keuzes over de plaatsing van de afbeelding, over het soort lettertypes en de kleuren. Alles dient in balans te zijn met elkaar. Wat een heerlijk gevoel als uiteindelijk de juiste voorkant eruit komt te zien.

De flaptekst

Op de flaptekst is het gebruikelijk de lezer nieuwsgierig te maken en recensie van lezers op te nemen. Je sluit af met een alinea over de auteur van het boek.

Dit werd de flaptekst:

Over zelforganisatie bestaan talloze modellen. Ze beschrijven hoe je meer eigenaarschap bij je werknemers creëert en ervoor zorgt dat je team zelf bepaalt wat hun doelen zijn én hoe zij die willen behalen. Maar wat werkt in de praktijk nou echt? Hoe voorkom je de bekende valkuilen, zoals oeverloos overleggen, doelloos rondzwemmen of solistisch gedrag van teamleden? En hoe laat je als directielid, manager of teamcoach je team floreren? En hoe doe je dat als teamlid?

Dat is de paradox van zelforganisatie: zonder leiderschap werkt het niet. Voor dit boek interviewde Veronique Kilian leidinggevenden in organisaties die gelukkig werken volgens de principes van zelforganisatie en daardoor veel meer werkgeluk ervaren. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, de lessen en successen.  van ondermeer Voys, Infocaster en Insign.It beschrijft Veronique zowel theoretische achtergronden als de toepassing van populaire methodieken.

Ontdek de elementen die nodig zijn om teams te laten excelleren met zelforganisatie én werkgeluk. Met inspirerende praktijkvoorbeelden en veel praktische handvatten om het zelfsturend vermogen van je medewerkers en de organisatie te versterken.

   ‘Op een voor haar kenmerkende manier geeft Veronique concrete handvatten om organisaties succesvol te maken en vooral succesvol te hóuden. Dit boek is een must-read.’ | Ralph Deguelle, Oprichter en CEO Kabisa 

   ‘Zelforganisatie draagt veel bij aan het geluk van medewerkers. Dit boek geeft een toegankelijke en praktische inkijk in zelforganisatie om het zelforganiserend vermogen van medewerkers te vergroten.’ | Henny de Haas, Directeur Hoppenbrouwers 

  ‘Zelforganisatie vervult onze persoonlijke behoefte aan creativiteit en zelfontplooiingen en is een geluksmaker voor teams. De tools van Veronique zet ik regelmatig in en leiden tot waardevolle inzichten. Daarbij maakt ze mooi de verbinding met thema’s uit haar andere boeken over teamcoaching en werkgeluk waarmee alles op z’n plek valt.’ | Ramon Dölle, Afdelingsmanager Gemeente Rotterdam 

Over Veronique

boek

Veronique Kilian is veelgevraagd spreker, trainer en (team)coach. Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, teambuilding en werkgeluk en begeleidt (zelforganiserende) teams om met plezier en flow te werken.

Voor dit boek deelt zij haar ervaringen, die ze combineert met wetenschappelijke literatuur en haar kennis als Semco Stijl consultant en Tao docent. Eerder schreef Veronique Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! en het Handboek Teamcoaching en Intervisie met de Authentieke Dialoog. Ook maakt ze de podcast De Chief Happiness Officer.

Maak jouw werkgeluk concreet

praktisch toepasbaar – vernieuwend én met praktijkcases

Deel dit bericht

Populair

Categorieën

Laten we een afspraak maken!

Wil je graag meer handvatten hoe je tot je recht komt, in je element bent en positieve invloed uitoefent in je team. In welke ontwikkelingsfase jij en of het team ook zit.

Vul het formulier hieronder in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Contact Informatie
Beantwoord de volgende vragen