Bob Hutten: de verbindende kracht van je geluksschilderij

Bob laat mij zijn geluksschilderij zien. Pentekeningen die zijn ambities en dromen weergeven, zowel privé als werk. Voor de komende vijf jaar staat op 1 A4tje in icoontjes en symbolen wat hij nog wil ontwikkelen en wat zijn doelstellingen zijn.

 

Geluk rendeert. Hoe?

Geluk op het werk is daarbij het fundament om deze dromen en ambities te realiseren. Dat geluk rendeert kan hij omlijsten met voldoende ‘bewijslast’. De laatste vijf jaar is de omzet van Hutten verdubbeld. Van 40 naar 90 miljoen. Hutten behoort tot de top 5 van de cateringbranche als het gaat om grootte. Hoe is het mogelijk om op deze schaal leiding te geven aan geluk? Geen jaarlijkse functioneringsgesprekken, maar gesprekken over de vraag of en hoe het werk geluk brengt. Eenmaal per half jaar vraagt Hutten zijn “samenwerkers” een geluksvragenlijst in te vullen. Maar nu is er naast de vragenlijst nog iets anders bij gekomen: het geluksschilderij.

Stel je neemt als uitgangspunten:

  • Iemand in zijn kracht zetten is iemand maximaal gelukkig te krijgen in werk en privé, en
  • Er zijn geen zekerheden meer. Producten zijn onvoorspelbaar geworden. Hoe geef je antwoord op een voortdurend veranderende marktvraag? Door je talenten maximaal te ontwikkelen en als werkgever waarde toe te voegen door de ander te begrijpen in zijn geluk en ambities….

… dan is een geluksschilderij een prima manier om anderen te begrijpen in geluk en ambities.

 

De best practice. Zo doe je het:

Bob maakt gebruik van de verbindende kracht van je geluksschilderij. De kracht van het geluksschilderij is zo sterk, dat jij met je eigen talenten gaat bijdragen aan het geluk van een ander. Je wordt daardoor sterker, en kan je teleurstellingen in het leven beter aan. Het helpt je om keuzes te maken in plaats van aandacht te geven aan alle prikkels die voortdurend voorbij komen.

Deze best practice paste Bob toe bij zijn eigen management team:

  • Maak eerst je eigen geluksschilderij. Teken in icoontjes waar je gelukkig van wordt en blijft.
  • Voer met ieder teamlid een 1 op 1 gesprek en deel je geluksschilderij
  • Er ontstaat een gezamenlijk beeld wat beiden gelukkig maakt en wat kan bijdragen aan geluk op het werk
  • Het beeld dat overeind blijft, geeft de directeur het legitimaat om het uit te voeren
  • Het beeld wordt omgezet in een document en naar alle stakeholders gestuurd, om commitment te krijgen en om eventuele bezwaren boven tafel te krijgen en te bespreken
  • Als een stakeholder het eens is met het beeld, stel je vragen zoals:
    • “Wat ga jij betekenen om bij te dragen aan dit beeld?” Dit stimuleert eigenaarschap en verbondenheid
    • “Wat kan jij doen om onze ambities te laten slagen?” Een leverancier kan bijvoorbeeld een korting geven op producten of op een andere manier bijdragen

Ik zie dat de verbindende kracht van het geluksschilderij een manier om anderen te contracteren: zich te verbinden, eigenaarschap te tonen, in staat te stellen betekenis te geven aan een groter geheel.

 

Maar ik kan niet tekenen?

In de trainingen, opleidingen en Masterclasses over geluk nodig ik deelnemers vaak uit om hun geluk symbolisch te tekenen. Een veelgehoorde reactie is: “ik kan niet tekenen”. Maar dat hoeft ook niet. Geluk uitbeelden in symboolkracht door te tekenen is een uitstekende manier om gelukscompetenties Spelen, Out-of-the-box denken en Geluksbewustzijn te beoefenen. Het zet je creatieve brein aan. Het geeft energie. En bovendien, zelden is iemand een professionele tekenaar in de groep. Geloof me, het werkt. Tot nu toe heeft het leuke en verrassende ervaringen opgeleverd.

 

Wil je ook meer leren over de verbindende kracht van het geluksschilderij? Boek een lezing, workshop of schrijf je in voor de opleiding tot werkgeluksdeskundige.

 

Bron:

  • Interview Bob Hutten
  • Artikel Maak je eigen geluksschilderij (P+, 2019)